Maling af galv - udfordring med stige og stillads

Jeg har en træls udfordring med min ene gavl. Der er 105cm mellem et skur med plastiktag og mit hus - <78cm i taghøjde. Mit stillads kan ikke være der. Og jeg kan ikke få vinkel nok på en stige til, at den ikke vipper når jeg kravler op. Dét kan jeg ikke male med.

Jeg overvejer at lave mit eget stillads:
- klemliste i plastiktaget.
- krydsfiner 240x120 plade i 18mm (eller osb) som underlag
- aflægge pladen på mur ved rem (der er 5cm indhak)
- to vinkelbeslag i remmen.
- evt to stolper med en lægte imellem midt på pladen.

Alternativt kan jeg bygge en smal firkantet kasse ovenpå mit stillads. Hvad siger folket?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv antyder så er pladen i sig selv ikke stærk nok til at bære din vægt, den vil bøje på midten. 
Det kan du afhjælpe ved at skrue 3-4 lægter under. De kan nok have en længde på 100 cm (105 cm minus de 5 cm indhak. 
Det vil kunne styrke pladen så meget at den kan holde, og det kan måske også sikre at den ikke glider ud af indhak ved at den går imod sternkant på skuret. 
Det skal så være i stedet for de 2 stolper du beskriver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-07-2025 17:22:17

Som du selv antyder så er pladen i sig selv ikke stærk nok til at bære din vægt, den vil bøje på midten.
Det kan du afhjælpe ved at skrue 3-4 lægter under. De kan nok have en længde på 100 cm (105 cm minus de 5 cm indhak.
Det vil kunne styrke pladen så meget at den kan holde, og det kan måske også sikre at den ikke glider ud af indhak ved at den går imod sternkant på skuret.
Det skal så være i stedet for de 2 stolper du beskriver. 

Jeg er lidt nervøs for at det skrider. Hev hårdt i skuret for at tjekke og det giver sig nok til, at jeg ikke tør stå i den højde. Så jeg har investeret i en forhøjning til stilladset og kommer til at skære lidt af plasttaget for at stå stabilt og godt. Og så laver jeg istedet et hjemmelavet gelænder + støtteben. Jeg har for meget højdeskræk + har én gang tabt 10l maling. Dét gør man kun én gang 🫠

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også