Bryde betongulv op fra 70erne: Risiko for asbest?

Hej.

Jeg står og skal bryde et gammelt betongulv op(er faktisk gået i gang). Men så slog det mig: kan det indeholde asbest?

Gulvet er fra 78, støbt beton med lecanødder under samt et klaplag nederst.

Der var før gulvtæppe på som vi rev op, men der var sætningsskader i betonen, så vi ville støbe et nyt gulv.

Mvh en nervøs nedbryder.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden Buller kommer og fortæller dig det er lovpligtigt at teste inden du går igang, så NEJ der er ingen asbest i et betondæk.

Selvbygger med stort S. 
Eneste risiko for asbest, kan være evt lim/fliseklæber på betongen. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke særlig sandsynligt at der er brugt asbest i betongulve/dæk indendørs i 1978. Det er dog set flere steder - da dem der støber kan have valgt at tilføre det uden at det ahr været i ngoel kommercielle blandinger.

Der kan være lagt et slidlag ovenpå med asbest (dog typisk i industrisammenhæng - dog ikke udelukkende) og reperationer af revner kan være med asbestholdigt materiale (ofte set i kældre i etageejendomme). Men da det først var i 1986 at reelt var forbud mod at anvende asbest i andet end bestemte tagprodukter og nicheprodukter (bla elevatorbremser mm) så kan det ikke udelukkes.

Ifm nedbrydning af den størrelse er milsjøcreening og sanering sandsynligvis lovpligtigt så du kan ligeså godt få det screenet (sammen med tungmetaller og PCB hvis der er maling og fuger selvom PCB dog på papiret eblev forbudt i 1977 til den slags). 

Udfordringen er lidt at selvom er er tale om et betongulv, og alderen kan man ikke garantere noget som helst. Derfor er miljøscreening lovpligtig når renoveringen har en vis størrelse.

Hvis du vil hvis de hvor der med sikkerhed er asbest og hvor det kan forekomme så har Arbejdstilsynet en glimrende vejledning. https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/asbest-i-arbejdsmiljoeet/byggematerialer-med-asbest/
Den er ikek udtømmende hvilket også frem går tydeligt.

Ethvert svar hvor nogen siegr "nej det er der ikke" uden mere info end du har givet bør tages med et kraftigt gran salt.

Desværre kan der ikke gives et garanteret svar medmindre det testes.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Men husk at en test gæler kun for det sted testen er taget. Ti centimeter længere henne eller længere nede kan der være brugt fra en anden pose byggemateriale. Så hvis man vil være helt sikker, skal hele gulvet sendes ind til afprøvning inden det brydes op. Det lyder tåbeligt, men vil man være helt sikker, er der ingen vej udenom. 
Tusinde tak for alle svarene.

Jeg studser over at der bliver nævnt at asbest er set brugt i lim. Er det typisk lim til lineolum primært eller er det historisk også set til fx gulvtæpper. Jeg spørger fordi der var gulvtæppe oven på betonen, som var limet fast.
Annonce
og glem ham buller
han er en typisk teoretiker der intet aner om emnet i praksis
hav vil bare lyde klog
Sseotg skrev den 04-07-2025 14:27:21

Tusinde tak for alle svarene.

Jeg studser over at der bliver nævnt at asbest er set brugt i lim. Er det typisk lim til lineolum primært eller er det historisk også set til fx gulvtæpper. Jeg spørger fordi der var gulvtæppe oven på betonen, som var limet fast.

Nej, i denne sammenhæng menes der  fliselim/fliseklæb, dette bruges til klinker og indeholdt tidligere ofte asbest.

Tæppelim/gulvlim som man bruger til bløde materialer som tæpper, linoleum ol. er noget helt andet og har aldrig indeholdt asbest.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også