Lampe har jordstik - fast el installation har ikke

Hej med jer gør det selv hajer  

Jeg har et lille spørgsmål som jeg har fået lidt forskelligt input på.

Som i kan se er min faste elinstallation uden jordstik/jordforbindelse (er lidt i tvivl om de rigtige begreber)

Og den lampe jeg skal opsætte har indgang til jordledning.

Kan jeg købe en ledning uden jord og ignorere indgangen på lampen eller hvordan?

Min bolig forening siger at det er OK men chatgpt siger det er no-go. (lampen er delvist af metal)

håber i kan afklare dette for mig, tak pfh.

Kasper
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der finde i hundredtusindvis af lamper med jordklemmer, der er forbundet uden jord, så gør du bare det samme. Der er nok nogle, der synes at det forkert, men det er der ikke noget at gøre ved.

Du har utvivlsomt et fejlstrømsrelæ, så selvom der går overgang i lampen og
du finder på at slikke på den, går det ikke helt galt. 
Det er fuldt lovligt at gøre. Altså blot montere fasen og nul (blå og brun). Havde der været jord i din roset skulle den selvfølgelig være forbundet. Som GodeVen er inde på har du et HPFI relæ der skulle forhindre problemer(husk at trykke på testknappen ofte). Det ville reelt kun være forbudt at fårbidne den uden jod i besteme zoner i baderum.

Dog ser det ud til at der er fjernet lige lovligt meget af bagpladen den roset. Der skal kun lige akkurat fjernes nok af bagsiden så ledningerne kan komme igennem - og ikke så meget så der er synligt træ. Blev den sat ny op i dag måtte der ikke være huller større end 2,5mm - førhen 12,5mm.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Den viste roset er sikkert så gammel, at den er uden bagplade. Der i mod er den faste installation ikke helt efter bogen, men det virker.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis