Carport stolper - nedstøbte eller på stolpesko

som overskriften lidt siger - Carport stolper - nedstøbte eller på stolpesko.

jeg skal rejse en carport som ses på tegningen fra Fog - bygger mindre skure efterfølgende på den ene side, men er i tvivl om hvilken metode der ville egene sig bedst for at sikre at den jo ikke vælter med tiden.  

Stolperne er 125x125mm på 4 punkter - ideen var at stoppe støberør i 95cm dybde og gaffeler ikke til stolperne, ville dette holde eller vil det være bedre at smide dem direkte i jorden - ja de rådner med tiden om 15-20.år kan leve med dette.

Hvilket ville være mest stabil - på forhånd tak for svarne.  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ned støbte stolper er langt mere stabilt end stolpesko. Jeg har for over 20 år siden lavet noget tilsvarende, og der er ikke antydning af råd.

Jeg brugte tørbeton og lod jordfugten hærde betonen. Metoden bevirker at betonen er let porøs så der aldrig er stående fugt.

Med den konstruktion du viser, vil stolpesko ikke være egnede, du vil ikke få tilstrækkelig stabilitet i konstruktionen.

Der er delte meninger om det er en god ide at støbe træstopler fast i jorden, men vælger man at støbe, skal man ikke have beton under stolpen, så risikere man den kommer til at stå i en "sok" med vand..

Især hvis man bruger et jordbor, kan man også sagtens bare stampe om med sand rundt om stolpen det bliver også meget stabilt. ( og har den fordel at stolperne er nemme at fjerne igen.)

Jeg ville dog lade beton'en gå helt op, da stolper typisk rådner lige i jordoverfladen..

Vi prøver igen, i morgen --
jeg ville ligge 5cm stabilgrus i bunden og sætte stolpen herpå og så støbebeton omkring efterfølgende.

årsagen til jeg ville på 125x125mm så er der mere styrke og jeg behøver ikke sammen mængde stolper vis disse er i 10x10cm
Hvor længe skal de stå i jorden før der ​kan bygges ovenpå stolperne, mere så de ikke pludselig giver sig når der kommer belastning på når remme monteres og evt spær ?? :-)

je_ns skrev den 03-07-2025 09:48:11

Med den konstruktion du viser, vil stolpesko ikke være egnede, du vil ikke få tilstrækkelig stabilitet i konstruktionen.

Der er delte meninger om det er en god ide at støbe træstopler fast i jorden, men vælger man at støbe, skal man ikke have beton under stolpen, så risikere man den kommer til at stå i en "sok" med vand..

Især hvis man bruger et jordbor, kan man også sagtens bare stampe om med sand rundt om stolpen det bliver også meget stabilt. ( og har den fordel at stolperne er nemme at fjerne igen.)

Jeg ville dog lade beton'en gå helt op, da stolper typisk rådner lige i jordoverfladen..

90 cm ville jeg sætte dem ned i, så står de stabilt, og frosten kan ikke hæve dem..

Annonce
De har været nedstøbt siden lørdag så hvis jeg starter på at lægge rem på torsdag eller fredag så burde de være stabile nok ??

AllTheGear_ButNoIdea skrev den 08-07-2025 10:18:04

Vent et par dage, så burde de være hærdet tilstrækkeligt.

Mads

Hr.Sørensen skrev den 08-07-2025 10:48:29

De har været nedstøbt siden lørdag så hvis jeg starter på at lægge rem på torsdag eller fredag så burde de være stabile nok ??

AllTheGear_ButNoIdea skrev den 08-07-2025 10:18:04

Vent et par dage, så burde de være hærdet tilstrækkeligt.

Mads

Ja det er ganske udmærket, men et par døgn er nok.

Det er lidt sent nu, men jeg bruger at blande beton uden vand. Altså bare mix og så cement. Det stampes så ned omkring stolpe og jordfugt hærder det efterhånden. 
Svigersøn skulle have flagstang til fødselsdag, og det skulle være en overraskelse. Der er tale om en 8 m stang da den står ved et hus med høj rejsning. 
Her blev foden støbt ned på den måde medens manden var på arbejde, og da han kom hjem stod det med flag på. Nu her 5 år senere står det præcis lige så lodret som dengang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis