Fastgørelse af hulkehlliste på køkkenbordolade

Hej. Som overskriften siger. Hvordan gør jeg det med min når jeg ikke har mulighed for at presse listen ned mens den tørrer? Nogen steder skriver de skruetvinger men der er dælme langt ind til bagkanten af bordpladen. ​

Kan man ​bare bruge turbo tack eller no more Nails som tørrer hurtigt? Det har så vist ikke silikone i.

Eller hvad med Skalflex hybrid 522 som vist også ​limer lidt, men måske ikke godt ​nok, men som har silikone egenskaber?

Inputs modtages gerne 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er hulkehl på bordplade ind mod vægt, skal den stor set kun holde sig selv. Så der behøves ikke et stort præs på, blot den ligger lige. Der behøves ikke at være silikone i limen.  
Aha, ok, tak for svar. Jeg troede der skulle silikone pga risiko for vandindtrængning, men der tager jeg måske fejl? 
Kan du lægge et foto af hulkelen og bordet? Taler vi om en træ er silikone nok det sidste jeg ville bruge.
Jeg brugte montagelim til trælister på min køkkenbordplade/væg, det har ikke givet problemer, indtil videre har det holdt i 12 år.

Vi prøver igen, i morgen --
Rantzau skrev den 03-07-2025 20:01:09

Kan du lægge et foto af hulkelen og bordet? Taler vi om en træ er silikone nok det sidste jeg ville bruge.

Træ begge dele, nyatoh. Hvad ville du så bruge, og hvorfor ikke silikone?

Annonce
En hulkehl af træ til en bordplade af træ vil jeg fastgøre som vist på fotoet uanset træsorten:

Hulkehlen fuldlimes med PVA lim (almindelig hvid snedkerlim) og skrues fast. Derved undgår du endetræet på et senere tidspunkt revner hvor stavene/plankerne er limet sammen.

Jeg ville aldrig under nogen omstændigheder fastgøre en hulkehl oppefra på et køkkenbord. Det er et spørgsmål om simpel hygiejne hvor silikone ikke hører hjemme.

Er du sikker på det er en hulkehl og ikke en fejeliste?

Tak for svarene. 

Ja, er en hulkehlliste, og den kan ikke skrues fast på enden som vist ovenfor. 

Erik
Hulkehlen som jeg viste, fremstillede jeg af en passende liste der blev høvlet til og fik profilen med en overfræser, da en færdig hulkehl i de mål jeg skulle bruge ikke fandtes hos byggepusherne. Alt blev limet og skruet sammen før bordpladen blev monteret.

Jeg har under "Projekter" lagt en fyldestgørende fremgangsmåde hvordan man kan lave egne bordplader med tip til hvordan man undgår problemer senere.

For øvrigt har Københavns Listefabrik i Søborg et stort udvalg i færdige hulkheler i mange træsorter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis