Konfiguration af Metro Slimline 4 fjernvarmeunit med Wavin Sentio gulvvarme

Hej

På det seneste er jeg begyndt at modtage mails fra fjernvarmeværket om, at vores returtemperatur er for høj (>40°C).

Et kig på vores Kamstrup Multical varmemåler viser da også, at vi på nuværende tidspunkt kun sænker temperaturen ca. 2,5°C fra en fremløbstemperatur (t1) på 50,68°C til en returtemperatur (t2) på 48,21°C. (OBS: Hvis jeg lader det varme vand løbe et eller andet sted i huset, falder returtemperaturen straks til f.eks. fine 20°C, så alt nedenstående handler om de 99% af tiden, hvor hverken vi eller gulvvarmen bruger varmt vand.)

I et forsøg på at ændre dette har jeg forsøgt at sætte mig ind i, hvordan fjernvarmeuniten fungerer og kan reguleres.
Men på trods af at have kigget i mange manualer og set en del instruktionsvideoer, synes jeg desværre, at jeg sidder tilbage med flere spørgsmål end svar.
Derfor håber jeg, at der er nogen i dette forum, som eventuelt kan hjælpe med svar på et eller flere af nedenstående spørgsmål:

I huset har vi fjernvarme med en System 4 Slimline fjernvarmeunit fra Metro Therm, styret af en Danfoss ECL Comfort 110. Fjernvarmeuniten er tilsluttet den centrale gulvvarme i hele huset, som styres af en Sentio CCU-208 styreenhed fra Wavin. Derudover er fjernvarmeuniten også tilsluttet en enkelt lille radiator til lidt tøjtørring samt en håndklædetørrer (de klare plastikslanger nederst på totalbilledet af fjernvarmeuniten).

Spørgsmål 1: Forståelse af ECL-styreenhedens temperaturfølere (S3 og S4)

ECL-styreenheden kan blandt andet operere med en fremløbstemperatur S3 og en returtemperatur S4. Diverse videoer synes at indikere, at "S3 ønsket" benyttes til f.eks. at beskytte trægulve. Derudover viser "S3 aktuel" kun 34°C. Derfor må S3 vel antages at være fremløbstemperaturen i varmekredsen og ikke fremløbstemperaturen fra fjernvarmeværket?

S4 derimod virker til at være returtemperaturen til varmeværket? Og "S4 begr." skulle dermed kunne benyttes til at begrænse denne returtemperatur?

Men under returtemperatur S4 vises "S4 aktuel: --", hvilket synes at indikere, at der slet ikke er tilsluttet en returtemperaturføler.
Fjernes frontpanelet på ECL'en, ses da også ganske rigtigt, at der ikke sidder nogen ledninger i klemme 5 & 6.

ECL'en leveres sammen med fjernvarmeuniten. Så burde den ikke være tilsluttet en returtemperaturføler i fjernvarmeuniten? Ellers får ECL'en vel svært ved at begrænse returtemperaturen til det ønskede (på billedet "S4 begr. 45°C")?

Spørgsmål 2: Funktion af Siemens Acvatix SSA31 aktuator

Jeg er lidt usikker på, hvordan temperaturen i varmekredsen bliver styret?

Så vidt jeg kan se, sidder der på tilbageløbet fra varmekredsen både en Grundfos UPM3 AUTO cirkulationspumpe samt en Siemens Acvatix SSA31 aktuator monteret på en ventil – begge styret af ECL'en.

Jeg har aldrig set Acvatix'en stå på andet end "0" (hvilket jeg antager betyder "lukket"?). Selv hvis jeg sætter ECL'en over på "MANUEL" og forsøger at få den til at åbne ventilen, lyder der bare en ret kort "summen" i 1-2 sekunder fra Acvatix'en, uden at indikatoren flytter sig en millimeter væk fra "0". Burde den ikke flytte sig over på "1", når ventilen er (helt) åben? Og ellers stå et eller andet sted mellem "0" og "1", afhængig af hvor meget varme der er brug for i varmekredsen? (Selvom jeg ikke helt forstår, hvorfor ventilen i så fald ikke sidder på fremløbet til varmekredsen...)

Spørgsmål 3: Samspil mellem ECL og Sentio gulvvarmeanlæg

Sættes ECL'en til en "rumtemperatur" på f.eks. 20°C (den er dog ikke tilsluttet nogen rumtemperaturføler, hvilket synes at være meget normalt?), og i funktionen "AUTO" eller "KOMFORT", kører cirkulationspumpen stort set konstant. Jeg kan ikke helt forstå, hvordan dét giver meget mening, når gulvvarmeanlægget – som jo har rumtemperaturfølere i samtlige rum – samtidigt har lukket for samtlige ventiler? Så er der jo ikke rigtigt noget sted at cirkulere vandet hen 🤔 Er det ikke et problem, at ECL'en og gulvvarmeanlægget ikke "snakker sammen", så de kunne blive ENIGE om, hvorvidt der var behov for at pumpe varmt vand ud i varmekredsen eller ej? (Jeg kan se, at en del Sentio gulvvarmeanlæg kommer med en EGEN cirkulationspumpe, som netop styres af Sentio-styreenheden, hvilket synes at give mere mening. Jeg er dog ret sikker på, at vi kun har fjernvarmeunitens "uafhængige" cirkulationspumpe...)

Spørgsmål 4: Konstant forbrug af fjernvarmevand

Selvom jeg sætter ECL'en over på "STANDBY" eller "MANUEL" og sørger for, at cirkulationspumpen ikke kører, viser Kamstrup varmemåleren stort set altid et minimumsforbrug på 5-15 liter i timen fra fjernvarmeværket – hvilket vel også er en af grundene til, at vi overhovedet sender varmt returvand tilbage til fjernvarmeværket. Men hvorfor er der overhovedet et forbrug af fjernvarmevand, så længe der hverken tappes brugsvand eller cirkuleres vand i varmekredsen? Jeg troede, at en af fordelene ved pladeveksleren i fjernvarmeuniten var, at der netop ikke var noget vand, der skulle stå og "holdes varmt"?

Spørgsmål 5: Aflang grå kasse?

På det store billede, ses an stor aflang grå "kasse" monteret på forsiden af fjernvarmeuniten i øverste venstre hjørne. Hvad er det? En antenne til Kamstrups fjernaflæste ​Multical fjernvarmemåler?

Spørgsmål 6: ECL-indstilling for gulvvarme vs. radiatoranlæg

Der kommer aldrig rigtig nogen mærkbar varme i hverken håndklædetørrer eller radiator. I disse varme tider kan jeg se, at "AUTO" og "KOMFORT" resulterer i en fremløbstemperatur "S3 ønsket" på hhv. 10°C og 20°C – hvilket jo selvfølgelig ikke giver meget varme nogen steder 🙄. Men selv om vinteren kommer der heller ikke rigtigt noget varme i dem – måske fordi fremløbstemperaturen også her er relativt lav.

I videoer og manualer til ECL 110'eren skelnes der en del mellem, om ECL'en skal benyttes med radiatoranlæg eller med gulvvarmeanlæg. Det drejer sig om hældning og knækpunkt af varmekurven (?), natsænkning eller ej, og minimum og maksimum fremløbstemperaturer. Her indstilles radiatoranlæg typisk til høje fremløbstemperaturer, og gulvvarmeanlæg typisk til lave fremløbstemperaturer. F.eks. anbefaler én video en minimum/maksimum fremløbstemperatur til gulvvarmeanlæg på 26°C−35°C, mens den tilsvarende video for radiatoranlæg anbefaler 38°C−55°C, "da radiatorerne ellers ikke bliver varme".

Så skyldes den manglende varme i håndklædetørrer og radiator, at ECL'en er indstillet til de lave fremløbstemperaturer for gulvvarme?

Spørgsmål 7: Optimal konfiguration af varmeanlægget

Spørgsmål 7a: Fjernvarmeunit og gulvvarme i parallel i stedet for i serie?

Det virker til, at ECL og Sentio har stort set de samme muligheder og funktioner. Således ser det ud til, at Wavin Sentio-styreenheden er beregnet til (også?) at kunne sluttes direkte til fjernvarmeanlægget, helt uden om fjernvarmeuniten og dens ECL. Sentio'en kan selv styre en egen cirkulationspumpe, benytte forskellige varmekurver, integrere med udeføler, lave vejrkompensering, sommerudkobling, returtemperaturbegrænsning osv. På den måde virker det lidt underligt at have Sentio'ens gulvvarme tilkoblet i forlængelse af fjernvarmeuniten og dens ECL.
Burde gulvvarmen ikke i virkeligheden have været forbundet direkte til fjernvarmen, parallelt med fjernvarmeuniten, således at Sentio'en kunne styre alt omkring rumopvarmning, mens fjernvarmeuniten kun skulle tage sig af varmt brugsvand samt håndklædetørrer og radiator – og dermed kunne indstilles til de høje fremløbstemperaturer for radiatoranlæg?

Spørgsmål 7b: Direkte tilslutning af håndklædetørrer og radiator?

Hvis man godt kunne tænke sig at få varme i håndklædetørrer og radiator, også om sommeren, og begge jo har deres egne termostater, havde den optimale konfiguration måske i stedet været at slutte disse to "direkte" til fremløbet fra fjernvarmeværket – udenom fjernvarmeuniten? Således at man rent faktisk kunne tænde for dem og få tørret sine håndklæder og lignende – uanset udetemperatur og (manglende) behov for "rumopvarmning"? Og så kunne fjernvarmeuniten, eller en simplere "uintelligent" pladeveksler, nøjes med at tage sig af varmt brugsvand – uden nogen styring?

Spørgsmål 7c: Ændring af ECL til "radiatorindstillinger"?

Måske er den nuværende konfiguration, hvor gulvvarmen er tilsluttet fjernvarmeuniten, valgt for at spare – f.eks. en ekstra cirkulationspumpe? 🤷‍♂️

Men i Sentio-manualen lyder det som om Sentio'en formodentlig har sin egen "Højtemperatursikring på gulvvarmekredsene", således at ECL'en faktisk ville kunne indstilles til de "høje fremløbstemperaturer" for radiatorer og dermed få varme i radiator og håndklædetørrer – uden at risikere at skade gulvene?
(Jeg har desværre INGEN mulighed for at hverken se eller ændre indstillinger på Sentio'en, da dét kræver enten et specielt "Sentio Display" eller et specielt "Sentio forbindelseskabel" 🙄)

---------------

Da både 7a og 7b ville kræve fysiske ændringer af den eksisterende rørføring osv., hælder jeg nok umiddelbart til løsning 7c. Så ville vi i det mindste kunne få varme i radiator og håndklædetørrer om vinteren (Eller måske endda om sommeren, hvis jeg også sætter ECL'en over på "KOMFORT", som angiveligt slår sommerudkoblingen fra 🤔)
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis