Ophæng af tungt vægspejl

Hej Alle

Jeg vil gerne hænge mit vægspejl op på væggen. Det vejer  små 15-20 kg, så det skal sættes ordentlig op.

Bag på spejlet er der nogle holdere til skruer (se billedet), men disse kræver, at der er lidt plads omkring spejlet til at slide det på plads, hvilket der ikke rigtig er på den væg jeg vil have det op på.

Så nu er jeg ude i alternative og pæne løsninger til at hænge det op - kan I hjælpe mig? 

Keep calm and have a cookie

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håber billedet med hullet vender omvendt?
Hvis der to sådanne huller forstår jeg ikke problemet.
To passende rawlplugs og to skruer, løft spejlet op, og skruerne ind over hullerne, lidt ned, og livet fortsætter.
Eller?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja, spejlet står nok på hovedet. "Nøglehullet" skal vende modsat af et almindelig nøglehul. Jeg går ud fra at der er 4. 

Du skal bruge nogle skruer hvor hovedet er mindre end den runde diameter, men bredere end den smalle del af nøglehullet. Og selve skruen skal være smallere end den smalle del. Men samtidig skal skruen være så stor som mulig.

Det ligner en gammel bygning, så det er nok murstensvæg. Brug 4 skruer og rawlplugs. Der skal måles nøjagtig op, og der skal bores af en med noget erfaring. Boret skrider let og så kan man ikke få spejlet på alle 4 skruer. 
JohnLarsen skrev den 01-07-2025 14:54:09

Håber billedet med hullet vender omvendt?
Hvis der to sådanne huller forstår jeg ikke problemet.
To passende rawlplugs og to skruer, løft spejlet op, og skruerne ind over hullerne, lidt ned, og livet fortsætter.
Eller?

Ja, det er løsningen. Spejlet kan fint hænge i to 6 mm plugs og et par 5/4" eller 1,5" skruer.

fase
Ok. Jeg var simplethen bare bange for at to skruer ikke kunne holde så tungt et spejl

Keep calm and have a cookie

Det kan det nok, men hvis det er 10-15 kg ville jeg fortrække 4 skruer.

Det ligner 2 kvm glas. Hvis det er 4 mm i tykkelse vejer det mindst 20 kg. 
Annonce
GodeVen skrev den 01-07-2025 15:49:10

Det kan det nok, men hvis det er 10-15 kg ville jeg fortrække 4 skruer.

Det ligner 2 kvm glas. Hvis det er 4 mm i tykkelse vejer det mindst 20 kg. 

Når vægten af det ophængte ikke er udtræksværdi, men virker som en klippeværdi, kan skruerne bære mere. Mit skab i badeværelset hænger fint med to skruer. Overskabet i stuen er sat op med 2 møbelskruer og vejer over 50 kg. Skabet har hængt i 9 år uden at falde ned.

fase
Hvis man kun ønsker kun at bruge to skruer er det vigtigt at man får dem placeret i en sten og ikke en fuge.
Det er betydeligt lettere at montere med to skruer, da præcision i boring er langt mindre kritisk. 
GodeVen skrev den 02-07-2025 10:00:13

Hvis man kun ønsker kun at bruge to skruer er det vigtigt at man får dem placeret i en sten og ikke en fuge.
Det er betydeligt lettere at montere med to skruer, da præcision i boring er langt mindre kritisk. 

Det er jo ikke nemt at ramme en sten, når væggen er af gasbeton.

fase
S. Fabrin skrev den 02-07-2025 10:26:17

Jeg ved ikke hvor du har den oplysning fra.

Ud fra de bredde gulvbrædder og formen på gerigter, regnede jeg med, at det er en gammel bygning fra den tid hvor alt var mursten.  
GodeVen skrev den 02-07-2025 10:46:26

S. Fabrin skrev den 02-07-2025 10:26:17

jeg ved ikke hvor du har den oplysning fra.

Ud fra de bredde gulvbrædder og formen på gerigter, regnede jeg med, at det er en gammel bygning fra den tid hvor alt var mursten.  

Det er bare ment som en almen oplysning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis