Nogen der har forsølvet F.eks, en lille vase og hvordan.

Jeg har en lille vase i pletsølv 2 tårnet som er pudset igennem flere steder, nu næsten helt sort.

Er der en eller flere det har prøvet at restaurere en sådan?
Fremgangs måde i så fald? 
Spurgte om pris for en behandling i dag, svaret var:  Ca. 2 K med det argument at der var mange miljøafgifter forbundet med en sådan.

Derfor denne bøn om en håndsrækning om nogen af jer har erfaringer i vil delle med andre. 

Ps. Tænker på om jeg kan lave et "stunt" med F.eks. en gammel Sølvske/gaffel som offer elektrode og lidt strøm ( elektrolyse tror jeg det hedder) 
Ved selvsagt ikke om det skulle kunne virke?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Foto af ovenstående.

Med venlig hilsen 

Superdiy

Tak.
Har set det du linker til, men var lidt i tvivl om det virkede.

Så videoen det så så legende let ud, men spørgsmålet om det holder eller skal gentages mange gange for at det vil blive rigtigt holdbart?

Med venlig hilsen 

Silverfix holder desværre kun kortvarigt. Du får nok et bedre resultat med elektrolyse som du nævner hvor du ofrer en gammel sølvske.

Uanset besværet, er der noget særligt ved at spise af et sølvbestik (3-tårnet) som ingen andre metaller kan matche.  

Jeg har ikke forsøgt at forsølve. Jeg har forniklet dørhåndtag til en veteranbil vha. elektrolyse og resultatet var over forventning.
Rantzau
Tak for input
Måske skal jeg overveje at lave denne elektrolyse, når du nævner at det andet ikke er ret varigt.
Måske kan jeg Google mig til hvorledes mht. Strøm osv.
Tak for jeres indlæg her i tråden, det er bestemt værdsat.

Med venlig hilsen 

Annonce
Da jeg forniklede førnævnte dørhåndtag, afrensede jeg omhyggeligt håndtagene med bagepulver da andre havde gode resultater med printplader, hvilket er afgørende for et tilfredsstillende resultat. Jeg brugte et autobatteri som strømkilde.

God ide at Google den bedste fremgangsmåde. Mine erfaringer ligger mange år tilbage, så min fremskredne alderdom har muligvis lagt et slør over erindringerne.  

Der findes andre metoder, men dem har jeg ikke prøvet.

PS: Jeg anbefaler aldrig metoder jeg ikke selv har prøvet.  
Jeg ser af og til Værkstedet UK på Tv2 Fri. Her har jeg flere gange set dem lægge ny forsløvinng på ting.
Det foregår ret simpelt ved at en svamp der vædet med sølvopløsning  gnides mod emnet samtidig med at der er sat en spænding på svampen og emnet.
Jeg kender ​ikke de nærmere detaljer men det må da kunne findes ud af.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har forsøgt mig med forskellige former for plettering med elektrolyse. Ikke med sølv men med kobber, zink og nikkel. Det er ikke så let som, når de viser det på tv. Det sværeste er at få en ensartet overflade. Strømmen løber den korteste vej, det gør fx at håndtaget på den viste vase vil skygge nogle steder på selve vasen. Det ideelle er hvis det hele er i bevægelse.

Jeg købte nogle "kits" til zink og nikkel i England, der var en god forklaring med. Jeg lave også nogle "sæt" selv. Nogle af kemikalierne kan være svære at købe som privatperson. Til sølvplettering gætter jeg på, at der skal bruges sølvklorid eller tilsvarende som elektrolyt,  og selvfølgelig massivt sølv som offermetal.  
En lille opdatering på tråden.

Foto for Stort desværre, kan ikke "krympe"

Med venlig hilsen 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis