Hej folkens 🙂
Vi overtager et gammel hus fra 1887 her den 1/7. Huset er ikke meget værd, men alligevel, det er købt billigt. Beliggenheden er super god, grunden har fin størrelse 2500m2. Det ligger tæt på familie og arbejde, og alligevel på landet, uden naboer. Ja vi har faktisk vores egen vej for os selv.
Huset har en sådan stand at hvis man ville male lidt, så var det faktisk til at flytte ind i. Det har tidligere været brugt som udlejning. Dog er taget lidt ringe, men det går.
Vores tanker, da mit nuværende hus ikke er sat til salg endnu, at vi har lidt tid at gøre med.
Huset er 68m2. I ca. 2/3 dele af huset er loft højden 210cm, hvilket er fint.
Men her har vi problematikken, den sidste 1/3 del er højden ca 190-195cm med synlige bjælker, så man skal ikke være mere end 182 for at få ondt i hovedet 😅
Oppe på loftet har de monteret en masse spæretræ på 120x50mm som ligger an på en rem ved tagfoden (dog findes den rem kun i den ene side) den anden side er det skruet ind i de gamle spær
Vores ide var egentlig at lave samme nummer i den sidste 1/3, men jeg tænker at påfore spærene samtidig nu jeg skal i gang. I går fjernede jeg isolering i den del af huset det skal laves i så man kunne se hvad der var at gøre med.
Umiddelbart min egen tanker, så piller vi de nederste par tag plader af og føre spære træ ind igennem, ligger det på remmen retter op og skruer ind i spær på den anden side (se billeder)
Hvilken dimensioner skal jeg påfore de eksisterende spær med? Og hvad mener i om størrelsen på spærtræet, havde egentlig tænkt 120x50 også en på hver side af spærene, altså samme dimension som resten af hus. Det ville også gøre arbejdet lettere hvis man skulle udnytte over etagen engang ud i fremtiden.
Vi skal nå der til hvor vi kan fjerne de synlige bjælker I stuen så vi kan få loft højden op i samme højde som resten af huset 🙂 der er kun 2 synlige bjælker, og den ene er under det Y i ser på billederne, den anden kommer på næste af de gamle spær.
Beklager det lange indlæg, håber nogle vil komme med lidt input?
I kan se billede hvor jeg viser hvor alt isolering ligger, der har de kørt spærtræ igennem som ligger på den rem i den ene side, også har de lavet noget udveksling fra den og op til spæret (de skrå pinde)
Der kommer en ud og kigger her en af dagene, men det skader aldrig at få lidt input fra jer her inde 👍
Hilsen Rasmus