Tørretid terrasse olie

Jeg har olieret min terrasse. Færdig i går aftes. Ud fra oliens indholdsseddel (og ChatGPT) må jeg ikke betræde den før i aften, ikke sætter møbler på den før onsdag og ikke vande blomster før torsdag. Dvs tør efter 24t, let slid efter 48t og hærdet efter 72t.

Er det virkelig normalt med så lange tider? Første gang jeg olierer terrasse. Og med poolen lige op af den er jeg upopulær hos ungerne pt…
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er - og vil opfordre dig til at lade hærdeperioden være endnu længere inden du sætter ting på plads - alm gang  på arealet er ok efter 1-2 døgn, men den komplette afhærdning er afhængig af flere faktorer - mest temperatur og lagtykkelse.

​Til en anden gang så er det bedst at påføre olien om formiddagen mens temp er stigende, hvis man gør det ​mens temp af faldende er der risiko for at der presses flydende olie ud ​når træet trækker sig sammen med det resultat at man får små pletter af afhærdet olie.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-06-2025 09:05:07

Ja det er - og vil opfordre dig til at lade hærdeperioden være endnu længere inden du sætter ting på plads - alm gang  på arealet er ok efter 1-2 døgn, men den komplette afhærdning er afhængig af flere faktorer - mest temperatur og lagtykkelse.

Til en anden gang så er det bedst at påføre olien om formiddagen mens temp er stigende, hvis man gør det mens temp af faldende er der risiko for at der presses flydende olie ud når træet trækker sig sammen med det resultat at man får små pletter af afhærdet olie.

/BOFH

Ja, blev udfordret af solen. Har sol formiddag til eftermiddag så tænkte det var måden. Men jeg venter med tålmodighed til at det er hærdet på torsdag, hvis mine nye havemøbler ankommer 😁

HrT skrev den 30-06-2025 09:11:52

BOFH skrev den 30-06-2025 09:05:07

Til en anden gang så er det bedst at påføre olien om formiddagen mens temp er stigende, hvis man gør det mens temp af faldende er der risiko for at der presses flydende olie ud når træet trækker sig sammen med det resultat at man får små pletter af afhærdet olie.

/BOFH

Ja, blev udfordret af solen. Har sol formiddag til eftermiddag så tænkte det var måden. Men jeg venter med tålmodighed til at det er hærdet på torsdag, hvis mine nye havemøbler ankommer 😁

Og så blomster og alt det løse først til weekenden 

Det er første oliebehandling nogensinde, tror jeg. Trykket træ hvor jeg sleb gråning væk så godt som muligt. Bør jeg overveje et ekstra lag olie og så vente med at sætte møblerne på terrassen til fredag?

Ja til 2 lag når du lige har slebet det, men du skal vente til første lag er ordentligt afhærdet før du giver andet lag. Husk ikke at påføre mere end de kan suge - ellers får du blanke pletter, synes selv det nemmeste og hurtigste er rulle på langt skaft.
Jo mørkere olie = mere pigment = bedre solbeskyttelse = bedre holdbarhed.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hvis den ellers ser pæn ud, ville jeg ikke give den 2' gang, da man nemt kommer til at overmætte træet, og få blanke områder, så hellere vente til efteråret, eller næste sommer.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu hvor det er tørt, blæsende og med masser af UV påvirkning må det nok forventes at sådan en tørrende teresseolie hærder hurtigere end hvis det var et fugtigt forår.

Så efter de 72t vil det sikekrt være fint.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Så jeg kan med fordel give den anden tur til foråret eller næste efterår? Synes den står meget fint nu 
For hele næste uge er regn, og så er det ferie væk fra huset. Så ja, den må vente kan jeg høre jeg er enig med mig selv i nu. Børnenes 35° i poolen > fars gds projekter 😅
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også