Vælte væg - LDS eller håndværker?

Hej

Jeg skal vælte 3,5 meter indvendig letbeton-væg. Jeg har fået en ingeniør til at beregne, og der skal lægges 140mm stålbjælke op, som skal hvile på tilbageværende letbeton-vægge.

Jeg har ikke de store gør det selv evner, men bør det være ligetil? 

Jeg forestiller mig at skære 50 cm gips ned langs væggen, der skal fjernes, lægge et bræt op mod spær, og sætte 3 "soldater" under det. Herefter slå væggen ned fra toppen, og så lægge bjælken op som anvist af ingeniør (incl 10*100*200mm lejeplade i fliseklæb i hver ende). Derefter lade det tørre et døgn, og så fjerne soldater og pudse vægge samt pakke bjælken ind i gips og lukke loft + gulv.

Kan det kun gå galt, og vil det være klogt at ​hive en murer ind?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være svært at kloge sig på ud fra din beskrivelse. Men til sammenligning: Da jeg skulle åbne en ydermur (også 3½ meter), udspecificerede ingeniøren præcis hvor mange soldater der skulle bruges. Der skulle bruges 7 par soldater (der blev lavet hul til hver sæt soldater, så der kunne sættes en stålbjælke på tværs gennem muren). Det var et kæmpe arbejde, som jeg havde murer på til at lave. Soldaterne skulle hvile højere oppe end hvor bjælken skal være, så der var en masse reparationsarbejde bagefter.

Det var sikkert et mere kompliceret indgreb i mit tilfælde, fordi det var en dobbeltmuret ydermur, men bare for at sige, at det skal planlægges godt. Og du bør få ingeniøren til at fortælle hvordan det skal understøttes - det er en del af arbejdet med en beregning.

Mvh. AllanE
Det kan lade sig gøre. Du skal naturligvis have soldater anbragt og så lave plads til jern bjælken. Den vejer jo noget så selve det med at bære den op på plads skal også planlægges. Er det en etplans hus kan du måske få fat i spærene længere oppe og så bruge en lille skralde talje. ( kæde talje ) Den viste til ca. 500 kr jemogf
Eller løfte den op trin vis på 2 stiger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kan ikke udtale mig om det styrkemæssige i det. Men vil gerne slå et salg for de typisk glemte ting - husk miljøscreening og sanering inden nedbrydning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også