Ventilationsanlæg som varmekilde

Hej med jer

Vi har et 70’er-hus, hvor vi overvejer alternative varmekilder. Huset opvarmes i dag med gulvvarme i entréen og de to badeværelser, mens resten af huset har radiatorer. Jeg vil gerne af med radiatorerne og i forbindelse med en forstående renovering af huset har jeg derfor kigget på mulighederne for et ventilationsanlæg med varmegenvinding, tilkoblet fjernvarme.

Huset er på 170 m², og vi overvejer samtidig at få hulmursisoleret. Der er allerede helt nye 3-lags vinduer og efterisolering på loftet.
Har nogen af jer erfaring med denne løsning?

Hvordan oplever I varmefordelingen – kan huset varmes ordentligt op, og hvordan ser driftsøkonomien ud? Har I selv installeret det?

Hører også gerne fra jer der har fræset ​gulvvarmeslanger med i allerede eksisterende beton.

Pft.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alm. Ventilationsanlæg med varmegenvinding med/som primære varmekilde kan du godt glemme alt om. 
Der skal langt større luftmængde til for "luftopvarmning"

Ny hulmursisolering i et 70'er-hus, det lyder mærkeligt, datidens huse fra dengang var normalt hulmursisoleret.

Der har været flere spørgsmål vedr. fræsning af gulvvarmeslanger i eks. betongulv, her på LDS.
Konklusionerne har næsten altid været er det er = nærmest molboagtigt pga. det store arbejde i forhold til at bryde gl. betongulv op og lave det efter/til nutidens og fremtidige lovkrav.
Ligeledes har det, alt andet lige, ikke meget at gøre med den Grønne omstilling  

Mange tak for svar og omend det ikke var som håbet, så var det som forventet :)

At fræse det ned har jeg helt droppet.

Jeg stødte til gengæld på Uponors minitec og syntes det virker interessant og kunne måske være en løsning. Det er 20 mm, så kommer der naturligvis et tyndt lag flydespartel og så selve gulvet. Skal lige have målt loftshøjden og om vi har “råd” til at miste 4-5 centimeter på den konto. Lige nu er der liste loft men det skiftes ud til gipsloft.

Hvordan fungerer det i forhold til at koble gulvvarmen til? Kan det sættes til de gamle radiatorer eller skal gulvet i entreen brydes op for at det kan komme op til det nuværende samlingssted og tilsluttes. Der er jo i forvejen gulvarme i entreen, så vil da være ked af at skulle bryde det gulv op.

Beklager min uvidenhed og bare rolig. Jeg har ikke selv tænkt mig at give mit i kast med tilslutning osv ☺️
At lave gulvvarme "oven på et betongulv" fra 70'erne, som erstatning for radiatorer, medfører et væsentligt forhøjet energiforbrug, stik imod Grøn omstilling.

For det første er det, i min optik, samfundsmæssigt uansvarligt.
For det andet, kan kommende gulvbelægning holde til fremtidige fremløbstemperaturen, sandsynligvis nej.
For det tredje, har du råd til den kommende energiregning.

Du kan ikke koble gulvvarme direkte på hvor radiatorer sad. Hvis det var et enkelt mindre rum f.eks. gæstetoilet kunne det lade sig gøre. Men flere rum kræver at det tilsluttes en blandesløjfe. 
Der kan du så vælge at gå igennem entre, og ofre det "lille" stykke gulv, eller du kan lave en helt ny blandesløjfe et sted i det "nye" område. Her kan varmen så komme fra en tidligere radiator. 
Årsagen er at der skal være lav temperatur med meget gennemstrømning i gulvvarme systemer. På den måde får man ret ens temperatur ved fremløb og retur.
Kører du direkte på en radiator tilslutning har du meget høj fremløbs temperatur og derved for høj gulvtemperatur i den ene side af et rum. Det kan gulvbelægning oftest ikke holde til ligesom det er ubehagelig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-06-2025 17:04:13

Du kan ikke koble gulvvarme direkte på hvor radiatorer sad. Hvis det var et enkelt mindre rum f.eks. gæstetoilet kunne det lade sig gøre. Men flere rum kræver at det tilsluttes en blandesløjfe. 
Der kan du så vælge at gå igennem entre, og ofre det "lille" stykke gulv, eller du kan lave en helt ny blandesløjfe et sted i det "nye" område. Her kan varmen så komme fra en tidligere radiator. 
Årsagen er at der skal være lav temperatur med meget gennemstrømning i gulvvarme systemer. På den måde får man ret ens temperatur ved fremløb og retur.
Kører du direkte på en radiator tilslutning har du meget høj fremløbs temperatur og derved for høj gulvtemperatur i den ene side af et rum. Det kan gulvbelægning oftest ikke holde til ligesom det er ubehagelig. 

Og man skal som GSH skriver lige have løst problemet med isoleringen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er nogle rigtige gode pointers! Det virker umiddelbart på de forskellige svar at løsningen er at rykke hele betongulvet op. Så tror jeg løsningen bliver at bibeholde radiatorerne 😅
Er du klar over at der er 2 former for gulvvarme?
Tung gulvvarme, beton med indstøbte varmeslanger.
Let gulvvarme, uden beton, hvor varmeslangerne ligger i præfabrikerede spor.
Let gulvvarme er langt hurtigere at udfører, ligeledes undgår man betonens hærde- og tørretid på 4-6 uger.
Let gulvvarme reagere også langt hurtigere end med den store betonplade.
Let gulvvarme kan laves som svømmende gulv. Jeg ved nu ikke om det er så meget lettere at udføre. Gulvet skal stadig hugges op og der skal graves ud til isolering
Man anbefaler flamingo med trykstyrke 250S Så kan man lægge gulvspån, sporplader og færdig gulv direkte ovenpå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også