Tilslutte lampeudtag til 230 volt

Hej,

Jeg har et 1 modul lampeudtag øverst på køkkenmuren på loftet væg. Her går der 2 stk 3G1.5 kabler med 230 volt. Her skal der tilsluttes Led lys fra overskabe. Over bordpladen har jeg placeret en afbryder og trukket et 3G1.5 kabel op til lampeudtaget. Så der har jeg 3 kabler nu. Skulle nok have trukket et 5 ledet kabel fra afbryder så jeg har en tænd/mellemledning, men det kan jeg ikke ændre nu.
Hvordan samler jer lige lampeudtaget korrekt, så jeg kan tænde og slukke for overskabe lys uden at slukke for 230 volt der går videre til stikkontakter?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du samler de 3 brune ledere i “L-klemmen” i loftudtaget. Den blå leder fra afbryderen sættes i “M1 klemmen” i loftudtaget. De gulgrønne ledere samles i “jordklemmen” i loftudtager. De to sidste blå ledere samles u “0-klemmen” i loftudtaget. Led-lyset tilkobles 0 og M1 på lampeudtagets forside.
Brun tilsluttes “pil ind” på afbryderen, og blå tilsluttes “pil ud” på afbryderen. Den gul-grønne ledning afsluttes med en samlemuffe.

Søren O
Søren O skrev den 29-06-2025 10:33:51

Du samler de 3 brune ledere i “L-klemmen” i loftudtaget. Den blå leder fra afbryderen sættes i “M1 klemmen” i loftudtaget. De gulgrønne ledere samles i “jordklemmen” i loftudtager. De to sidste blå ledere samles u “0-klemmen” i loftudtaget. Led-lyset tilkobles 0 og M1 på lampeudtagets forside.
Brun tilsluttes “pil ind” på afbryderen, og blå tilsluttes “pil ud” på afbryderen. Den gul-grønne ledning afsluttes med en samlemuffe.

Mange tak for hjælpen Søren 💪👍

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis