Fødekasse, hund

Konens gravhund skal have hvalp(e), derfor har jeg fået en bestilling (ordre!) på, at fremskaffe en fødekasse.
Har I alvidende deltagere i dette forum en tegning/skitse på sådan en sag? 
Overvejer lidt at bruge vådrumsplade, men har ingen erfaring/viden om hvordan. Skal den fx males? Kan jeg nøjes med at lime (vil egentlig gerne den kan skilles ad for nem opbevaring)?

PS: Jeg har også et andet lille projekt i tankerne. Et udebord med vask. Måske med klinker på bordplade.

Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes der er god inspiration her:

https://www.danske-dyreinternater.dk/foedekasser-til-hunde

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 27-06-2025 14:08:47

Synes der er god inspiration her:

https://www.danske-dyreinternater.dk/foedekasser-til-hunde

Tak. Jeg var godt bekendt med siden. Har tidligere haft en fødekasse (90 x 90 x 45 cm) lavet af 21 mm støbeplade skruet sammen i hjørnene med møbelskruer og tværmøtrikker. Tung som et ondt år, og kan ikke laves af een støbeplade på 125 x 250 cm.

Har lige set på nettet man faktisk kan købe (engangs) i genbrugsplast til ~180,- Så er der sgu da råd til at købe en ny hver gang hun skal have hvalpe!

https://cotonshoppen.dk/foedekasse-til-hund-808/ollipet-foedekasse-recyclable-80x80-cm-p12935?gad_source=1&gad_campaignid=22371818811&gclid=Cj0KCQjwgvnCBhCqARIsADBLZoKe8zRIsh7Z7l_I2y_F4KvkPA-yIUKjodfkft0WCx3sSJRnGLXIcYgaAj76EALw_wcB

Ja den kan da også bruge som en fix kurv i en håndvending. :-)

Sikkert en fin løsning ift et større projekt. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De viste eksempler er udmærkede. Materialevalget er heller ikke så vigtigt. Hundene er ligeglade. Du skal bare sikre dig at siderne er tilstrækkelige høje så hvalpene ikke udsættes for træk.

I bunden lægges avispapir og et billigt hundetæppe fra jem&fusk. Det skal alligevel smides ud efter brug.

Nok så vigtigt er, at du allerede nu planlægger hvor hvalpene skal opholde sig når de bliver mobile. En lade eller lukket garage med adgang til det fri er meget praktisk. Tro mig - hvalpene skider og pisser overalt, og så er det praktisk med et betongulv der kan spules.  
Rantzau skrev den 27-06-2025 19:25:55

De viste eksempler er udmærkede. Materialevalget er heller ikke så vigtigt. Hundene er ligeglade. Du skal bare sikre dig at siderne er tilstrækkelige høje så hvalpene ikke udsættes for træk.

I bunden lægges avispapir og et billigt hundetæppe fra jem&fusk. Det skal alligevel smides ud efter brug.

Nok så vigtigt er, at du allerede nu planlægger hvor hvalpene skal opholde sig når de bliver mobile. En lade eller lukket garage med adgang til det fri er meget praktisk. Tro mig - hvalpene skider og pisser overalt, og så er det praktisk med et betongulv der kan spules.  

Det er ikke første kuld hvalpe - det er vist 7. gravhundekuld vi har tidligere "gjort" 2-3 kuld labrador. Så logistikken er på plads.

Det bliver i øvrigt (ude)stueopdræt da det er familiehund der prioriteres. Jagtdelen udnyttes kun af ganske få gravhundeejere af stambogsførte gravhunde. 

Annonce
buller27 skrev den 27-06-2025 15:32:17

Ja den kan da også bruge som en fix kurv i en håndvending. :-)

Sikkert en fin løsning ift et større projekt. 

Kan oplyse, at  WAF var tæt på 0.

Så er du jo en erfaren opdrætter.  

Jeg kender ikke så meget til gravhunde. Har selv en korthåret hønsehund, udstyret med en meget stor motor. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også