Asbest bag savsmuldstapet?

Kære alle

Har et hus fra 1983 med savsmuldstapet.

Asbest i taget (eternitplader)

Er begyndt at skralde tapetet af i stuen fordi jeg vil have glatte vægge, men forleden blev jeg spurgt om der var asbest i væggene, og nu er jeg lettere panikslagen.

Det ligner at det er letbeton og så med et lille tyndt hvidtlag under savsmuldstapetet, som støver en del. Har vedhæftet nogle billeder.

Bør jeg være bekymret og flytte ud?

Mvh
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er relativt usandsynlig at der skulle være asbest indenfor da asbest med undtagelse af ganske få steder kun var tilladt udenfor i 1983. Skulle det være i væggen skulle det være fra fliseklæb fra gammelt lager eller gammel reprationspuds nogle har haft liggende.

Men inden du går i gang med renovering/nedrivning af den størrelse er det lovpligtigt at sikre at du har overblik overmiljøfarlige stoffer i bygningen, herunder asbest, tungmetaller, PCB mm. Den information skal forelægges alle der arbejder med nedrivningen. Først efter 2005 er der ikke kendte miljøfarlige stoffer i nybyggeri.

Da Arbejdstilsynet kun uføre tilsyn med virksomheder så er der mange privatpersoner der gør-det-selv der ikke udfører den screening - indtil de håndværker der skal arbejde der måske srøger ind til det. Men den er altså stadig lovpligtig. Mange - også professionelle gjorde det ikek for asbest selvom det her været et krav i flere årtier - derfor blev autorisationen indført.

Så se at få lavet miljøscreening af professionelt firma inden du foretager dig yderligere. Baseret på boligen vil en miljøscreeningsvirksomhed sandsynligvis anbefale at tjekke for tungmetaller i maling på gulve, vægge og træ/metalværk (specielt udenfor) da bly blev brugt frem til 2001 - i 1983 både som pigment i mindre grad men i større grad for at gøre malin slidstærk. Og måske få specifikke steder for asbest. FIndes stofferne skal de saneres af prefessionelle så tungmetaller ikke spredes til luft og omgivelser

Og til næste gang - screening skal foretages inden nedrivning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nej, der er ikke asbest i tapetklister. Gå du blot videre. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også