Spørgsmål til el-tavle og køkken

Hej Alle

Jeg fik det har forum anbefalet af en i min forening så nu prøver jeg at høre om i kan hjælpe lidt med et par sprøgsmål :-) Har fået naboen til at hjælpe med hvad der står på den da jeg ikek er skarp til sådan ngoet.

Jeg skal have en elektriker forbi og give tilbud på at udvide med nogel ting i køkken og i den forbindelse så jeg i eltavlen at der var flg til køkkenet:

• 1x 1P+N - mærket "OVN" MAX 16A  (smeltesikring, LK)
  • 1x 1P+N - mærket "KOGEPLADE" MAX 16A (smeltesikring, LK)
De to grupper(hedder det vidst?) har hver deres tykke kabel med 5 ledere gående i sig hvor der står 5G2.5 og så noget med waskönig på.

Spørgsmålet: 
Der hvor jeg har boet før har der været sådan en bred en med 4 håndtag (3P+N vistnok?) til ovn/kogeplade og et enkelt tykt kabel der gik i en dåse hvor ovn og kogeplade var tilsluttet. Men her hvor jeg bor nu er der to dåser med hver deres kabel i og så det jeg skrev foroven i tavlen som er montret i 2014 af forrige ejers elektriker ifm nyt køkken.

Nogen der kan kaste lys over hvorfor det er gjort sådan? I må meget gerne pensle det lidt ud da jeg ikke ligefrem er professionel :-D
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Nu fortæller du ikke noget om hvor eller hvad du bor i.
Denne installation tyder på at du bor i en ældre lejlighed, i f.eks. København. Her er det meget almindeligt at der IKKE er 3 faser ført ind i den enkelte eltavle. Så laver man tilslutningen til den samme fase på ovn og kogeplader. 
At elektriker har brugt 5 x 2,5 mm2 kabel er så for at fremtids sikre det. Skulle du få 2 faser mere ind i din installation så er det stykke kabel så klar til den installations form som du er vant til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Halløj elmand :-)

Ok. Ja det er rimelig spot on :-) Men vil der så ikke være et 5 x 2,5 mm2 kabel til overs hvis jeg får flere faser og så fårsan en bred en samlet til ovn og kogeplade?

Elektrikeren skulle egentlig udskifte gamle stikkontakter og lamperoset men tak for infoen så er jeg bedre forberedt hvis han spørger om jeg vil have 2 faser mere :-)

Jeg har heller ikke prøve smeltesikringer førhen. Men man kan vel ikke forvente de går engang imellem? For så skal jeg da lige lure på hvordan man skifter en sikring.

Mange tak for svaret!
Jo man kan sige at der så bliver et kabel i overskud. eller man beholder installationen som den er. 
Før du lige ønsker dig flere faser ind, så må du lige stikke en finger i jorden med hensyn til prisen. Smeltesikringer er nok lidt bedre end automat sikringer. De holder normalt til lidt mere overbelastning. Naturligvis skal du lige have en lille instruktion.  

Mange tak for tippet!. Altså har ikke brug for mere tror jeg. Så det er mere hvis det nu er en god ide. Men økonomien er ikke til det store :-)
Jeg bruger mest mikroovn og elkedel og aldrig mere end 2 gryder på pladen af gangen så håber det går. 
Micro ovn og elkedel er sikkert sat til en almindelig stikkontakt i lys installationen. Så det har ingen sammenhæng med kogeplade og ovn. 
Du behøver ikke bare at håbe, det går stort set altid.  

Mange tak :-) !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis