Sporplader gavl

Jeg leder forgæves efter nogle sporplader til min gavl, der ligner profilbeklædning i 135-140 mm bredde. Sporplader pga prisen og fordi det er det, der sidder her nu, men i en anden, lidt umoderne profil (og jeg vil gerne have ens profiler forskellige steder, men ikke betale 10x mere for rigtige profilbrædder).

Desværre har forhandlerne ikke billeder af målene på spor, kun pladerne. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke finder den profil der passer kan du selv ret let lave den profil du ønsker med en overfræser. Det er en god ide at imprægnere sporene med vandfast trælim inden du maler dem.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 26-06-2025 00:52:56

Hvis du ikke finder den profil der passer kan du selv ret let lave den profil du ønsker med en overfræser. Det er en god ide at imprægnere sporene med vandfast trælim inden du maler dem.

/BOFH 

Jeg prøvede at spørge ChatGPT om det og det gjorde mig blot mere forvirret. Hvis jeg gerne vil lave spor, hedder de jern til det så noget specielt? Og kan det ikke blot laves med hjemmelavet skinne/land og en enhåndsfræser (som jeg har)?

Ville grunde, male osv., men er limen bedre til lukke dem for fugt?
Først efter nogle år opdagede jeg at mit sommerhus har forskellige typer spor i hver af de to gavle. Det var først i forbindelse med tanker om udskiftning af den ene gavl, jeg kikkede tættere på og opdagede forskellen.
Pointen er hvis man ikke kan se de to gavle samtidigt, gør det ikke noget at der er lidt forskel, man bemærker det ikke. 
Hvis maskinen er stærk nok kan den nok godt bruges.
Ift jern så er der flere veje til Rom, det er en jungle mht typer af jern. Kan sagtens være der findes et konisk jern i færdig profil men ellers kunne et forslag kunne være at starte med et notjern (lige sider) først og et rundingsjern bagefter. Et andet kunne være at køre første gang med en hulkehl og et notjern bagefter i bunden af sporet.
Limen er god til at imprægnere de ender der bliver blottet når man fræser igennem lagene, metoden er meget brugt på både.

/BOFH 

GodeVen skrev den 26-06-2025 09:01:13

Først efter nogle år opdagede jeg at mit sommerhus har forskellige typer spor i hver af de to gavle. Det var først i forbindelse med tanker om udskiftning af den ene gavl, jeg kikkede tættere på og opdagede forskellen.
Pointen er hvis man ikke kan se de to gavle samtidigt, gør det ikke noget at der er lidt forskel, man bemærker det ikke. 

Det er fordi jeg har et skur med profilbrædder i én profil og sporplader i en anden profil, at jeg gerne vil prøve at få dem tættere på hinanden. Men ja, det tog mig 2 år at opdage at der var skruet ud igennem den ene gavl 🫣😂

Annonce
BOFH skrev den 26-06-2025 09:05:34

Hvis maskinen er stærk nok kan den nok godt bruges.
Ift jern så er der flere veje til Rom, det er en jungle mht typer af jern. Kan sagtens være der findes et konisk jern i færdig profil men ellers kunne et forslag kunne være at starte med et notjern (lige sider) først og et rundingsjern bagefter. Et andet kunne være at køre første gang med en hulkehl og et notjern bagefter i bunden af sporet.
Limen er god til at imprægnere de ender der bliver blottet når man fræser igennem lagene, metoden er meget brugt på både.

/BOFH 

Oplevelsen var præcis som du beskriver det: mange muligheder og ikke én løsning. Som jeg så fejlagtigt troede der var. Så det er vel enkelt først at ramme bunden / dybden, og derudfra fræse kanterne ved at lade jernet køre i bunden?

Det er denne profil (uden fer og not) jeg forsøger at ramme, se billede 
Den del forstod jeg godt, du skal også bruge et "kant til kant" -mål på sporenes indbyrdes afstand samt dybden og en ide om hvor skrå kanten er.
Derfra er det bare at gå på jagt efter et jern der passer, eller prøve sig frem for at se hvad der kommer tættest på ift ovenstående opskrift.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også