"Natpisser"

Jeg er efterhånden blevet en halgammel nisse og måtte indtræde i natpissernes rækker.  

Den traditionelle behandling - også kendt som TUR-P - er et operativt indgreb under fuld narkose, og indlæggelse i 1 til 2 døgn. Undervejs i udredningen fik jeg oplyst at der var frigivet en ny behandlingsform - Embolisering.

Embolisering går kort fortalt ud på, at der i lysken indføres en sonde i en arterie. Sonden følger arterien hele vejen op til prostata hvor der lægges en kunstig og kontrolleret blodprop, der nedsætter blodtilførslen til prostata, hvorefter prostata skrumper og der igen er fri passage i urinrøret.

Indgrebet for mig tog ca. 90 minutter i lokalbedøvelse. Derefter skulle jeg ligge helt stille i 1 time for ikke at risikere blødning fra indstiksstedet.

At forløb planmæssigt og jeg kunne forlade Riget.

Selvfølgelig var der lidt brokkerier i systemet som ødemer, ømhed og lidt temperaturstigninger, men de kunne tages med et par Panodiler, så det var i bagatelafdelingen.

Efter knap en uge var de forbigående bivirkninger væk, og i de godt og vel 5 år der er gået siden har der overhovedet ingen følgevirkninger været.

Der er stadig mange af mine jævnaldrende der ikke kender til embolisering. Derfor denne oplysning til jer der også er indtrådt i "natpissernes rækker".   

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er MEGET spændt på gør del selv løsningen på dén operation 😁
Det var en robot der udførte indgrebet. Kirugens primære værktøj var et tastatur.  
Rantzau skrev den 25-06-2025 20:02:20

Det var en robot der udførte indgrebet. Kirugens primære værktøj var et tastatur.  

Tastaturkriger 😂 

Men det er da et glimrende indgreb, for afbrudt nattesøvn er virkelig trælst. 
Afbrudt nattesøvn er ikke bare træls. Det påvirker en langt mere. I udredningen skulle jeg udfylde et såkaldt DAN-PSS skema. Der opdagede jeg at jeg var på toilettet op til 23 gange i døgnet i månedsvis. Det holder man ikke til i længden.

Min agenda med dette indlæg er, at oplyse og forhåbentlig forhindre jer gamle nisser at gennemleve samme historik langt lettere. 
Desværre er der i visse tilfælde "vandtætte skoder" mellem regionerne.
Har for ca. 1 mdr siden fået at vide, her i region Sjælland,  at denne operation, Embolisering, stadig var på forsøgsstadiet.
Annonce
Som borger i Danmark har du frit sygehusvalg. Det vil sige, at du frit kan vælge mellem alle offentlige sygehuse og afdelinger i landet når du skal undersøges eller behandles såfremt de har kapaciteten, og det har Rigshospitalet.

Det er din egen læge der henviser. Vær klar i spyttet og sig du vil have foretaget en embolisering på Rigshospitalet hvis du er blevet udredt/diagnosticeret.
Gid det var så let at være klar i spyttet.

Er lige kommet hjem fra Næstved urologisk afd.
Undskyldningen fra lægen var: Din prostata er for lille, kun 85"g", til denne operation, og så videre af undskyldninger.
Embolisering er for prostata over 90. Nogle prostata er meget store op til ca. 200-250.

Den ene læge siger det ene, den anden læge siger det andet og den tredje læge siger det fjerde. 
For ikke at nævne hvad kirugerne mener.

Efter hånden har jeg været "forbi" ca. 10 forskellige læger, altid en ny læge, ved Roskilde og Næstved urologisk afdelinger.

Rentzau. Må jeg spørge om størrelsen på din prostata?

Jeg husker ikke hvor stor min prostata var, men efter jeg blev scannet på Herlev sygehus, stod der i journalen, at den var kæmpestor.

Kender godt proceduren med den ene henvisning efter den anden. Jeg var forbi både Hillerød, Gentofte og Herlev sygehus foruden et privathospital hvor jeg talte med snesevis af læger inden jeg kom til Rigshospitalet. Hele forløbet tog over et år. Jeg havde bare den fordel at jeg er gift med en skrap intensiv sygeplejerske der kunne stille de rigtige spørgsmål.  

Under forløbet fik jeg også noget medicin, men det kunne jeg ikke tåle. En dag sad jeg og skulle lige vågne inden fruen skulle på arbejde. Kort tid efter spurgte jeg om hun ikke snart skulle afsted. Hun var faktisk lige kommet hjem fra arbejde. De mellemliggende 8-9 timer var fuldstændig væk i min bevidsthed, og så gik fruen for alvor i aktion. 

Har du udfyldt et DAN-PSS skema i forbindelse med udredningen? Dette skema giver et godt overblik over hvor generet du er. Det er dig og ikke en læge der skal vurdere følgevirkningerne med en forstørret prostata. Skemaet findes på Sundhed.dk.

Prøv at kontakte Andreas Røder på Rigshospitalet. Jeg var en af de første der fik tilbudt embolisering i Danmark, og han forstår de vidtrækkende følger en godartet forstørret prostata kan medføre, hvor det kroniske søvnunderskud for mig var det værste grundet de hyppige toiletbesøg. 

Andreas Røder tog udgangspunkt i generne og ikke størrelsen på min prostata.
Jeg skal "heldigvis" kun op et par gange om natten og til gengæld er sidegevinsten jeg er "morgen menneske" Så jeg lever med det  - endnu.  ..altså sjatpisseriet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis