Jeg er efterhånden blevet en halgammel nisse og måtte indtræde i natpissernes rækker.
Den traditionelle behandling - også kendt som TUR-P - er et operativt indgreb under fuld narkose, og indlæggelse i 1 til 2 døgn. Undervejs i udredningen fik jeg oplyst at der var frigivet en ny behandlingsform - Embolisering.
Embolisering går kort fortalt ud på, at der i lysken indføres en sonde i en arterie. Sonden følger arterien hele vejen op til prostata hvor der lægges en kunstig og kontrolleret blodprop, der nedsætter blodtilførslen til prostata, hvorefter prostata skrumper og der igen er fri passage i urinrøret.
Indgrebet for mig tog ca. 90 minutter i lokalbedøvelse. Derefter skulle jeg ligge helt stille i 1 time for ikke at risikere blødning fra indstiksstedet.
At forløb planmæssigt og jeg kunne forlade Riget.
Selvfølgelig var der lidt brokkerier i systemet som ødemer, ømhed og lidt temperaturstigninger, men de kunne tages med et par Panodiler, så det var i bagatelafdelingen.
Efter knap en uge var de forbigående bivirkninger væk, og i de godt og vel 5 år der er gået siden har der overhovedet ingen følgevirkninger været.
Der er stadig mange af mine jævnaldrende der ikke kender til embolisering. Derfor denne oplysning til jer der også er indtrådt i "natpissernes rækker".