Batterier 18v

Er det muligt at få liv i 18v batterier som ikke har været i brug i mindst 2 år. Har haft dem sat til ladning i 24 timer, men den ene er der 13v på den anden sker der olde en skid med. 

Fj
Er det muligt at få liv i 18v batterier som ikke... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Discrusio skrev den 26-06-2025 08:01:20

karl smart skrev den 25-06-2025 20:43:09

Den bedrevidende skrev !!!
Jeps, god måde også at brænde det fuldt opladte batteri af, så har man to defekte batterier, virkeligt dårligt råd .Citat slut 

Det er jo sådan at en lader ikke kan oplade batterier hvis de er kommet under en vis strøm/spænding , her kommer fidusen med at overføre lidt strøm fra et batteri magen til som er fuldt opladet , det har jeg gjort nogen gange , virker hver gang .

Du har jo netop overhovedet ikke styr på strømmen, når du kobler et defekt batteri sammen med at ok batteri.

Du kan risikere at der løber flere tusinde ampere, hvilket sikkert enten vil brænde fuelcellen af i enten det defekte batteri eller i ok batteriet, eller i værste tilfælde, at der går ild i en celle.
Hvis man skal forsøge at tvangsoplade at batteri, og bypasse den indbygget sikkerhed i laderen, så skal man bruge en laboratoriestrømforsyning, hvor du kan styre strøm og spænding.
Min erfaring med lithium celler er at hvis de først er døde, så får man ikke liv i dem igen.
Den gang man brugte NiCD og NiMH celler, kunne man ret tit godt få liv i dem igen, hvis man gav dem et ordentlig skud strøm eller puttede dem i fryseren.

Og ja efter at have gennemgået en længerer varende elektronikuddandelse og arbejdet med elektronikudvikling i over 30 år, så er jeg bedrevidende, så du behøver ikke spille karl smart 

Det er nok MAX. 20 ampere du kan trække ud af sådanne gamle celler - den indre modstand må være adskillelige mOhm.

Jeg har et par gange fået liv i 18 volt akku batterier, ved at tilsluttet et fuldt opladet batteri.
Har kun haft det monteret i knap 10 minutter, så ville laderen godt lade det defekte batteri helt op.
Og har holdt øje imens, og kontrolleret at ingen af batterierne blev varme

Er man nervøs for en "kernenedsmeltning" kan man jo montere en sikring i den ene ledning.

Vi prøver igen, i morgen --
De har sikkert været så afladet at den almindelige lader ikke har registrer et batteri og derfor ikke lader. Et lille boost har givet nok opladning til at laderen begynder at lade.

Jeg er dog ikke helt tryg ved metoden. Der kan løbe meget store strømme ned i det afladende batteri. Det kan skade batteriet.  Jeg vil fortrække en startopladning med betydeligt lavere strømme. Fx en strøm der svarer til 1/10 af angivelsen i Ah. Altså et 4 Ah batteri, start med maksimum 0,4 A, når spændingen stiger, kan øge strømme, eller blot bruge den almindelige lader. 
Jeg skrev måske ikke tydeligt nok hvad problemet med metoden er. Den direkte forbindelse kan gøre at der løber meget store strømme, som kan skade batteriets levetid.

Der ingen professionel lader der vil starte med at lade et batteri med over 20 ampere, men det kan man sagtens gøre her.

Metoden kan give spænding nok på batteriet til den normale lader virker. Man skal blot vide at man har givet batteriet "et slag med en hammer". En styret opladning med under 0,5 ampere er at fortrække. Det kræver at man har en justerbar strømforsyning. 
Annonce
Nogle gange kan et slag med en hammer få mange ting til at makke ret!  

Hellere leje end at bo på gaden.
Jo, men det er en hård metode, hvis du bruger den på din hamster. 
Kolding75 skrev den 26-06-2025 14:47:53

Nogle gange kan et slag med en hammer få mange ting til at makke ret!  

Ja og er alternativet elektronikskrot, er der jo ikke rigtig noget at tabe.. 

Hvorfor er alternativet elektronikskrot? 
GodeVen skrev den 26-06-2025 15:09:53

Hvorfor er alternativet elektronikskrot? 

Hvis man ikke kan oplade det med den lader der høre til ens maskiner.

Er det jo ubrugeligt og skal bortskaffes på betryggende vis..

Og ikke er typer der har mere avancerede ladere, eller adskiller batteriet og udskifter celler. (var man det spurgte man nok om råd her)

Men at forbinde det til et andet batteri, tænker jeg de fleste kan klare...

Det har jeg som nævnt gjort med 2 stk batterier, havde det ikke virket, var det røget til elektronikskrot.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis