karl smart skrev den 25-06-2025 20:43:09
Den bedrevidende skrev !!!
Jeps, god måde også at brænde det fuldt opladte batteri af, så har man to defekte batterier, virkeligt dårligt råd .Citat slut
Det er jo sådan at en lader ikke kan oplade batterier hvis de er kommet under en vis strøm/spænding , her kommer fidusen med at overføre lidt strøm fra et batteri magen til som er fuldt opladet , det har jeg gjort nogen gange , virker hver gang .
Du har jo netop overhovedet ikke styr på strømmen, når du kobler et defekt batteri sammen med at ok batteri.
Du kan risikere at der løber flere tusinde ampere, hvilket sikkert enten vil brænde fuelcellen af i enten det defekte batteri eller i ok batteriet, eller i værste tilfælde, at der går ild i en celle.
Hvis man skal forsøge at tvangsoplade at batteri, og bypasse den indbygget sikkerhed i laderen, så skal man bruge en laboratoriestrømforsyning, hvor du kan styre strøm og spænding.
Min erfaring med lithium celler er at hvis de først er døde, så får man ikke liv i dem igen.
Den gang man brugte NiCD og NiMH celler, kunne man ret tit godt få liv i dem igen, hvis man gav dem et ordentlig skud strøm eller puttede dem i fryseren.
Og ja efter at have gennemgået en længerer varende elektronikuddandelse og arbejdet med elektronikudvikling i over 30 år, så er jeg bedrevidende, så du behøver ikke spille karl smart