automatsikringer 3P+N skift til 3 x 1P

Jeg har en ny eltavle, hvor elektrikeren af ​​en eller anden ukendt årsag har installeret 3P+N sikringer. Sikringerne bruger 5x1,5 og 5x2,5 kabler.
Jeg vil gerne have sikringer på hver fase uafhængigt, dvs. i stedet for 3P+N skal der være 3 x 1P.
Spørgsmålet er, om disse skal være 1P eller 1P+N sikringer?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De tre øverste grupper ser ud til at være lysgrupper forsynet gennem 1P+N sikringer. 
De øvrige grupper ser ud til at være forsynede med 3P+N automatsikringer. Det er formentlig dem, du vil have ændret til 3 x 1P. Det går ikke. Kablerne ikke fordi du ikke bare kan afbryde en fase og have spænding på de to andre faser. Man bør kunne stole på, at alle faser i samme kabel er af brudt og ikke kun en eller to faser. Du får også problemer med nullen. Hvad er grunden til, at du ønsker at kunne afbryde kun en fase i en gruppe?

fase
1 gruppe 13 A er beregnet til kælderen, hvor der er 2 vaskemaskiner og en tørretumbler. Ofte arbejder alle apparater sammen på samme tid, så jeg vil gerne opdele det i 3 sikringer, så de alle kan arbejde sammen på samme tid uden problemer.
Gruppe 2 13 A er beregnet til køkkenet, hvor der er opvaskemaskine, elkedel, kaffemaskine osv., ofte arbejder alle apparater sammen på samme tid, så jeg vil gerne opdele det i 3 sikringer, så de alle kan virke sammen på samme tid uden problemer.
I gruppen til kælderen sikret med 13 A er der forhåbentlig afsat tre stikkontakter forsynet fra hver sin fase. Det betyder at hver maskine er sikret med 13 A. Det betyder, at hver maskine kan belaste med ca. 3 kW samtidig. Når du har en trefaset gruppe, har du faktisk tre sikringer. De er så koblet sammen, så du nu har 3x13A.
For gruppen til køkkenet gør det samme sig gældende, idet jeg går udfra at stikkontakterne til de forskellige apparater er fordelt på hver sin fase. Så også her kan du belaste hver fase med ca. 3000 W. 
Du har faktisk tre sikringer på hver gruppe, men sammenbyggede til en. Hvis du vil have 1P+0 grupper skal din installation laves om så hver gruppe forsyner hver sit kabel 3x2,5 mm2. Det vil nok medføre en ombygning af installationen.

fase
Jeg forstår alt det, men jeg vidste ikke, at man skal lave separate ledninger 3 x...mm2 for hver sikring.
Hvis én enhed fejler, mister jeg hele gruppen, og generelt ved jeg ikke, hvilken enhed der er i stykker.
Hvorfor kan jeg ikke installere en sikring som den på billedet?
Hvis den gamle tavle havde smeltesikringer, havde du en sikring for hver fase, selvom der ikke var ført separat nul ud med hver fase. Nul var fælles for alle tre. Sådan laver man det normalt ikke i dag.
Annonce
witiaw skrev den 25-06-2025 09:13:41

Jeg forstår alt det, men jeg vidste ikke, at man skal lave separate ledninger 3 x...mm2 for hver sikring.
Hvis én enhed fejler, mister jeg hele gruppen, og generelt ved jeg ikke, hvilken enhed der er i stykker.

Det der er vist på billedet er ikke en sikring men et HPFI relæ. Hvis du vil have en gruppe, hvor du kan se, hvilken del der er fejl på, skal du få elektrikeren til at skifte gruppeafbryderen ud med en gruppeafbryder med smeltesikringer.Gruppeafbryder med sikringer

fase
witiaw skrev den 25-06-2025 09:13:41

Det skal man heller ikke. Man må godt fremføre flere grupper i samme kabel ifølge nuværende regler(HD60364). Men det er ikke særlig smart og giver sjældent nogen fordel. Så du kan godt få det lavet om som du skriver med flere 1P+N sikringer. Så hvis en trækker for meget så slukkes de andre ikke. Men som S.Fabrin skriver så er 3P+N med 3 sikringer. Bare én af de 13 går så slukkes hele gruppen. I praksis er det usandsynligt det bliver et problem. Selv med 3 vaskemaksiner der kører nonstop vil ikek få en 3P+N sikring til at gå. Deet er jo kun kortvarigt de bruger deres maksimale forbrug og de skal bruge over 3kW i et stykek tid for at sikringen går.
Er det industrimaskiner?

Hvis du eksempelvis har en 3x2,5mm2 til ovn og kogeplade. Og den automatsikring går. Så kan du rigtignok ikke se om det er ovnen eller kogepladen der er eventuelt er synderen. Så skal du have smeltesikringer 3P+N som S. Fabrin skriver eller hvis du gerne vil kunne se præcis hvad der går og samtidig at de to andre ting ikke slukker så skal du have 3 stk 1P+N - hvilket så vil fylde lidt mere i tavlen.

HVis det er ret ny den tavle mangler der noget opmærkning - ligger det ved siden af ?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Måske er der en regel om at det er ok med flere grupper i samme rør / kabel. Men det er i hvert fald noget hø i dette tilfælde, og jeg håber ikke du får en elektriker til at lave det. 
Der er kun1 nulleder i kabel. Skal denne så afbrydes af sikrings gruppe 1 , 2 eller 3 ? Eller skal den sløjfes imellem grupper. så den først afbrydes når den sidste slukkes ?
Eller skal det være 1P uden N 
Det er nok mest i trådstarters hoved der er viser sig et problem. Det er meget lidt sandsynlig at de sikrings grupper nogen sinde slår fra 
3 P +N med smeltesikringer er naturligvis ok, og endda måske bedre en det nuværende da smeltekurver for smeltesikringer tåler lidt mere momentan overbelastning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der vælges at have flere grupper i samme kabel, hvilket jeg opfatter som en dårlig løsning, bør der bruges sikringstyper, der kun afbryder fasen. Jeg giver elmand ret i, at der meget sjældent for ikke at sige aldrig vil forekomme en udkobling af sikringsgruppen pga. af overbelastning. Det er noget andet ved kortslutning i en brugsgenstand.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis