Fastgørelse af murrem - fugtbeskyttelse

Jeg er ved at bygge et halvtag, som fastgøres til husets murstensvæg med en rem i ca. 3m højde. Remmen fastgøres til muren med gevindstænger og tokomponent forankringsmasse for hver 1,5m.  Der skal lægges et klart plasttag (bølgeplader) ovenpå.  Planen var at anvende en trykimprægneret rem, men jeg er kommet til at bestille en rem, som ikke er trykimprægneret.
Løsning 1:
Jeg overvejer nu, om jeg skal sætte skiver på begge sider af remmen, dvs både mellem mur og rem, og mellem rem og møtrik, således at remmen holdes fri ad muren med 1-2mm. Formålet hermed skulle være at evt. dryp / nedsivende regn, som måtte slippe ind i overgangen mellem bølgeplader og mur, kan løbe ned ad muren og bag om remmen, således at remmen holdes tør og ikke rådner. Ville det fungere, eller vil remmen slå sig, når den ikke er spændt ind til en plan flade?  Remmen er 45mm x 145mm og 4,5m lang.
Løsning 2:
Alternativt vil jeg fastgøre remmen plant med murværket og tætne overgangen mellem murværk og bølgeplader med dertil beregnede alu-tætningslister/fugemasse. Lidt mere besværligt.

Hører gerne hvad I tænker. På forhånd tak. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når remmen kommer til at sidde så den er afdækket og ikke har jordkontakt er det bedre at lave det i ubehandlet træ. Ved ikke om det er bølge -eller trapezplade (?), til sidstnævnte fåes en murinddækning der passer til pladernes profil. 
Jeg ville dog have kortere afstand mellem punkterne til fiksering (max 1m), gevindstænger er helt sikkert fine men mindre kan sagtens gøre det, eg karmskruer per halve meter, men uanset hvor hårdt du skruer den fast vil evt indtrængende vand stadig kunne komme bagved, det er en dårligere og mere ustabil løsning at forsøge at holde remmen fri fra muren, den skal spændes mod murværket, ikke mod skiverne.
Ift beskyttelse af træet kan du male det med træbeskyttelse inden du sætter det op, det er mere end rigeligt fint ift beskyttelse. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på lds. 
Ved at vælge din løsning 2. undgår du også vand striber ned at væggen. Sidder det indunder udhæng er det meget begrænset hvad vand der kommer der. Men altid en god ide at behandle den før opsætning. 
De "moderne" karmskruer vil jeg ikke anbefale til denne opgave, med mindre du borer lidt større hul i træ som i muren.
De har den egenskab at der er gevind helle vejen op netop for at fastholde en karm i afstand fra muren. Her vil du gerne trække det imod muren. Så alternativ til gevindstænger er store skruer og rawlplugs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan sikker du tæthed mellem mur og tagpladerne?
Hvor meget fald har du på taget?
Det bedste vil være at "fræse" alu inddækning ind i den overliggende murstensfuge.
Jeg vil bruge 2-komponent med gevindstænger.
Vær obs på at med 1 lags tagplader vil der højst sandsynlig opstå kondens på undersiden af pladerne.
Det undgår du ved 2-lags plader. 
Selvfølgelig intet er gratis eller næsten da. 

Hej igen. Tak for jeres input, som jeg valgte at følge - og det er jeg glad for 😀 Remmen sidder nu godt spændt fast mod muren og helt plant. Bjælkesko og spær er kommet op og enkelte tagplader. Se foto. Det blev de billige bølgeplader fra jem&fix da tagfladen er rimelig stor. Når alle tagpladerne er kommet op vil jeg forsøge at montere en tætninsliste (alu) i overgangenbmellem mur og tag. Tak for hjælpen og god weekend. 
Mvh Mads 
Når du nu valgte de billige skulle du have lyttet til rådet om kondens. Nemmere at male det inden pladerne kom på.
Husk at du kan få en overgangsprofil der passer fra muren og ned i bølgepladerne så det bliver ordentligt tæt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også