Slør i gammel lak efter våd klud

Hej LDS

Jeg har købt et gammelt skab. Efter aftørring med en lidt for våd klud med et par dryp opvaskemiddel, er der kommet en smule hvidt/mat slør i overfladen/lakken. Kludden blev også misfarvet i farven brun. Der er ikke mere afsmitning fra skabet nu men det føles stadig glat, men har altså denne ujævne, slørede og matte finish - specielt i sollys.

Kan jeg gøre noget for at få skabet til at skinne?

Tak,
Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Voks genskaber den blanke overflade, men først vil jeg fjerne det hvide skær med en varmepistol. Forsigtighed tilrådes.

For eftertiden bruges kun en tør klud og voks på skabet.
Rantzau skrev den 24-06-2025 18:54:02

Voks genskaber den blanke overflade, men først vil jeg fjerne det hvide skær med en varmepistol. Forsigtighed tilrådes.

For eftertiden bruges kun en tør klud og voks på skabet.

Tusind tak for svar. Det gør jeg. 

Hvad gør varmen ved træets lak?
Funkmaster skrev den 25-06-2025 08:08:22

Hvad gør varmen ved træets lak?

Det er nok ikke lak men voks.

Jeg tror også at det er voks. Der skal altså noget polering til, hvis den skal være blank. 
Et gammelt møbelsnedker råd er at lægge sprit på og antænde det og så puste ilden ud på rette tidspunkt. Men med de moderne varmepistoler er det meget nemmere at styre. 
Det blanke udseende genskabes ved at lak /voks kortvarig opvarmes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Det virker nu let med sprit, pust det ud med det samme. Var det ikke nok giv det en gang til. Jeg har før fjernet matter pletter fra en lakeret bord på den måde.

Jeg har aldrig hørt at det skulle virke på voks. Jeg ville ikke hælde sprit på voks, da der er stor risko for at voksen opløses. Voksen skal være meget dårlig før at varme for det mere blankt. Jeg ville give det lidt ekstra voks og polere.  
Den gang Flemming Leth har vist det på TV i " Det Leth", det med at antænde sprit på bordpladen, har der været en som har brændt hele bordet af, fordi det har været lakeret med cellulose baseret lak og det har ikke været muligt at puste ilden ud. 
Det var Kovas der i sin tid anbefalede en varmepistol der fjernede fugten, og det virker også på andre overflader end lak. Det er ikke så risikabelt som sprit og ild.

Voksen genskaber kun den blanke overflade som kan poleres til den glans man ønsker..
Tak fordi i har givet jer tid til at svare.
Voks poleres bedst når den er kold. Fjern så meget som muligt af voksen inden polering og brug fnugfri klude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis