falmet teakfiner spisebord

Vort teakfiner spisebord fra 1950 er i årenes løb blevet skjoldet/falmet.  Der er ingen skader på bordet, det er tilsyneladende falmet uensartet.
Jeg har forsøgt med håndkraft-sandpapir og teakolie, men kun en del af bordet blev pænt rødbrunt igen.
Jeg er bange for at gå igennem fineren ved at bruge slibemaskine...
Hvad gør jeg ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bestemt ikke sikker, men for mig at se, så er det lak der er på bordpladen (hvilket var det mest normale før i tiden) og lakken har du så slebet igennem nogle steder og andre steder er der rester af lakken tilbage.
Det betyder at olien trænger ned i træet de steder hvor lakken er væk, men ikke der hvor lakken sidder tilbage.

For at rette op, ville jeg bruge en ziehklinge til at trække al lakken af og det skal gøres forsigtigt, da du har ca 0,5-0,3 mm finer at lege med  
Hvis du vil bruge olie så er det helt afgørende at der ikke er nogen lakrester tilbage. Du kan nemt tjekke om der er mere lak ved at køre overfladen over med en våd/fugtig klud. Hvis overfladen bliver "flakket" så er der rester af lak tilbage.

Jeg ville dog på et spisebord bruge lak igen, da lak er langt mere holdbart overfor fugt og ridser mm, end olie. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har et tilsvarende bord med maghonifiner og lak, hvor lakken var slidt. Det lykkedes mig at slibe al lakken af - uden at gå gennem fineren - med meget fint sandpapir . Bordet fik derefter vaselineolie, hvilket gav træet en flot glød. Det skal olieres med jævne mellemrum. Ville nok vælge at give lak, som det foreslås ovenfor, hvis jeg skulle gøre det igen, da det er mere holdbart.   
Jeg er enig med PinkHenrik. Jeg var selv møbelsnedker slut 60 start 70.erne, og alle møbler vi lavede i teaktræ blev lakeret.
Normalt kunne man faktisk godt friske sådan et bord op med en gang teakolie,  men det var så mere en hinde, som lagde sig på lakken.
Men når du har fået slebet gennem lakken nogle steder og andre steder er det meste af lakken tilbage, så vil det typisk ende med sådan et flakket udseende, da noget kan suge og andet kan ikke, og nogen steder er der måske endda kommet olie ind under lakken.
Jeg sliber altid med maskine, selv om der er meget tynd finer og risiko for gennemslibning, men jeg har jo også i sin tid lært at gøre det på en ret sikker måde. Bl.a. skal maskinen altid stå på det der skal slibes inden man starter den, og man må ikke fjerne den før den står stille igen. Hvis maskinen tilter bare lidt når man sætter den ned eller fjerner den, så har man lavet slibemærke gennem fineren med det samme. Derudover skal den være i bevægelse hele tiden.
Men der er vist ingen vej uden om, du skal have slebet al lakken af, også selv om det bliver håndarbejde. 
Nu har du fået givet den olie, så jeg er i tvivl om, at du nu vil kunne lakere den, da olien kan være trukket godt ned i fineren, således at lakken vil kunne få svært ved at binde ovenpå olien.

Kurt B. Andersen
+1 til ziehklinge. Det er meget lettere at styre og resultatet bliver pænere og mere ensartet.

mange tak for de informative svr......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis