Hvad er betegnelsen for batterikapaciteten?

Vores gamle Scenic fra 2007 kører kun  korte ture og den har kun kørt 120.000 km.
Serviceeftersyn osv sammen med dækskift. Imidlertid går vi ofte i stå og må have gang i BOOSTEREN. Så kan vi lidt igen og oplader batteriet.
I dag har vi testet batteriet og resultatet blev UDSKIFTNING. Batteriet er tidligere blevet udskiftet.
Det undrede mig at testeren skrev 300 A om kapaciteten. Vi skal have vores værksted til at udskifte batteriet. Jeg ville se prisen på det nødvendige batteri. Hos Thansen kan man indtaste sit registreringsnummer, hvorefter det oplyses hvilket batteri der skal bruges.
Jeg studsede over at der skal bruges et 600 A batteri. Det er dobbelt kapacitet som det værkstedet tidligere har skiftet til. Det er vel ikke ok?
Hvad betyder A’et bag de 600?
Det dyreste batteri i den kategori er et BOSCH til 1.099 kr.
Hvad kan værkstedet forlange for udskiftningen, hvis de selv køber batteriet.?
…….. jeg har aldrig haft kørekort, så jeg har en god chauffør uden forstand på udskiftning af dele 🥴🤔🤗
Ingeborg

Når lysten driver værket
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er formentlig tale om den såkaldte CCA-værdi (Cold Cranking Amperage), som du kan læse mere om her.

Hellere leje end at bo på gaden.
De 600 A har intet med kapaciteten at gøre. Kapaciteten angives i Ah (amperetimer) og ligger for personbiler i området 50...100 Ah.
De 600 A er CCA "Cold-Cranking Amps" og angiver hvor meget strøm (ampere) batteriet kan afgive kortvarigt til startmotoren på en kold dag.
600 A CCA er helt normalt.

Tak for svarene. Skal jeg tyde det sådan at 300A er for lidt? hvor længe holder et batteri?
Jeg er klar over at vi ikke får genopladet batteriet med de få kilometer vi kører.
Ja, det er koldstart der angives.

Når lysten driver værket
Et 12 volt bilbatteri holder ca. 5-6 år. Hvis du har en model med en mindre motor - så kan dit batteri holde længere - måske 8 år - da det er nemmere at starte om vinteren - at det ikke skal bruge så meget startstrøm.

Det er ret nemt at skifte batteri selv - bruger også nye batterier fra Harald Nyborg eller Thansen - hvad der er billigst på dagen. Du skal evt. bruge koden til radioen - men du kan også sørge for at der hele tiden er strøm på bilen ved at have 12V på bilen under udskiftningen. Det kræver et andet batteri eller en strømforsyning.
Hvis der er plads til et batteri til en udgave af en jeres bil med dieselmotor, kunne I få installeret den udgave. Det har jeg gjort og det fungerer fint. Når I får skiftet batteriet, så få målt ladespændingen. Ved skift af batteri er det ikke ualmindelig, at der ikke skal tastes kode ind for radioen, når de to ting er kodet sammen.

fase
Annonce
Hvis I har mulighed for det, så sæt en lader på batteriet en gang i måneden og få det ladet helt op - det vil forlænge batteriets levetid.

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75
Vi lader op meget ofte, men når der ikke er mere kapacitet i batteriet der kan lades op, hjælper det jo kun lidt. Der må nyt batteri i bilen. 

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis