Dræbersnegle - Snegledræber.

Jeg er røvtræt at dræbersnegle, så jeg har fikset en simpel snegleterminator.  

En gammelt spartel, et kasseret kosteskaft, samt en gavmild klat epoxy lim løste problemet: Skaftet på spartlen blev skåret af, og i kosteskaftet blev savet et snit, hvor hele molevitten blev fastholdt af epoxy lim.

Jeg var særdeles gavmild med epoxylimen rundt om sammenføjningen så al sneglesnaks let kan skarpes af med gummistøvlerne, og det tager nu kun et splitsekund at hakke bæsterne ihjel.  

PS. Jeg har fået nogle forbundsfæller i kampen mod bæsterne: I år vrimler det med stålorme hos os. Stålormene æder sgu' bæsterne.  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smart! Jeg har jeg hakket løs nogle gange, men opdagede at de banditter jo elsker at æde hinandens lig. Så jeg endte med at tiltrække hele nabolagets snegle  

Hakker du bare løs og lader dem ligge eller fjerner du dem også?

Mvh. AllanE
I starten lod jeg bare ligene ligge. Det er rigtig at det tiltrak mængder af artsfæller til det store ædegilde. Det gjorde bare arbejdet lettere næste gang, og sådan fortsatte det, men sidste år var der markant færre døde snegle næste morgen.

I år opdagede jeg at stålormene åd de døde snegle. Jeg har aldrig set så mange stålorme som i år, så jeg tænkte der var en sammenhæng.
Man kan købe snegle nomatoder. Det er en slags smitsom sygdom som man påfører snegle. Agersnegl er dog mere følsom for metoden end den iberiske skovsnegl. Og har man vinbjerg snegle er det nok heller ikke en god ide. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der er et sted i haven, hvor problemet med dræbersnegle er særligt stort, kan man med fordel sætte en ølfælde op. Desværre tager ølfælden også leopardsnegle, som man bør undgå at dræbe, da de kun spiser døde plantedele - og dræbersnegleæg!  

Hellere leje end at bo på gaden.
Nomatoder som Erik nævner brugte en daværende nabo får nogle år siden, men resultater var ringe. Måske skal behandlingen gentages i en årrække.

Ølfælder har jeg prøvet, og heller ikke her var resultatet overbevisende.
Annonce
Jeg brugte nematoder for ca. 12 år siden og har stort set ikke set snegle siden. Men jeg er ret sikker på at der IKKE er en sammenhæng der. Det må være andre årsager. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg bruger ølfælder.
Jeg sætter mig ned og drikker øl...så glemmer jeg at sneglene tramper rundt     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også