Lejligedsprojekt

Hej alle,
min kæreste og jeg har købt lejlighed på 68m2 og vil gerne lave nogle ændringer/renoveringer. Jeg håber at nogen vil dele lidt ud med erfaringer, viden mm.

Lejligheden er generelt i god stand, men der er nogle ting vi gerne vil lave. Herunder
- rive væg ned i soveværelset (gipsvæg)
- rive køkken ud og rive halv væg ned mellem køkken og stue, for at kunne lave køkken-alrum (gipsvæg). Herunder flytning af en radiator.
- Sætte nyt HTH-køkken i det nye køkkenalrum
- Lægge nyt gulv (formentlig noget træ/parket med kliksystem). Det ser ud til, at det måske kan lægges ovenpå det nuværende gulv (noget ældre vinyl eller lineoleum), da det er rimelig jævnt (det skal vi dog lige undersøge nærmere). 
- Male, rengøring mm.

Som udgangspunkt tænker vi at lave det hele selv, undtagen arbejde der har at gøre med vand eller el. SÅ jeg tænker vi skal have elektrikere/VVS'er til at lave 
- fikse el/kabler i de nedrevne vægge
- fikse/omlægge eventuelle vandrør i de nedrevne vægge (her tænker jeg især på væggen mellem stue og køkken)
- tilslutte hårde hvidevarer
- flytte radiator

Jeg er ikke håndværker, men ville påstå at have hænderne skruet nogenlunde fornuftig sammen. Derudover er jeg villig til at lære og lægge tid i det.

Er der nogle der har erfaring med et lignende projekt?
Er det realistisk som ikke-håndværer (nedrivning af vægge, lægge gulv, sætte HTH-køkken op)?
Hvilken tidsramme skal jeg forvente? - Det synes jeg er super svært at vurdere. 

Håber nogle vil dele lidt ud med viden eller erfaring :)
På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er på rette vej, men du skal ikke starte med tidsplan. Hvis du gør, så ganger du med 2 når planen er lavet. 
Er det i etage byggeri skal du være klar over bærende og stabiliserende vægge. 
Når du river vægge ned, så får man ofte et problem med at der mangler loft beklædning hvor væggen har været. 
Er det lejlighed med træ el kanaler ude i gangen, så bliver det nemt til en hel ny el installation Er der 3 faser ind så kan få elkomfur og el ovn ? 
Det er ikke så svært at still et køkken op, men man skal lige være omhuggelig med sokkel, hvis det er den type. 
Det er sjældent en god ide at lægge gulv oven på linoleum. Der skal man ned til noget mere grundlæggende, som her måske er de fineste gamle gulvbrædder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, det første må være at finde ud af om I må rive de vægge ned. Ellers skal der laves en anden plan. 

Da det kan være noget af en omgang, hvis det er muligt at få flyttet kloark i en lejlighed. Så det bedste vil være, hvis I kan finde en løsning hvor vasken er samme sted i det nye køkken. 
Mange tak for input!

Det drejer sig om en lejlighed på 3. sal (øverst oppe i bygningen) opført i 1948. Jeg troede faktisk ikke man brugte gips (især dengang) til bærende eller stabiliserende vægge. Jeg har markeret væggene på den vedhæftede bygningstegning. Jeg er rimelig sikker på, at den ene ikke bærende, da den slet ikke fremgår af tegningerne, så den er nok sat op senere. 

Men ja, det er selvfølgelig noget vi skal være helt sikre på, inden vi begynder på ting. Jeg tænkte at bestille en online vurdering på nemingeniør i første omgang. 

Efter lidt mere undersøgelse, så drejer det sig nok om et ældre vinylgylv, hvor der ligger en eller anden form for træ under (det er desværre ikke et flotte planker, men et eller andet træ, som jeg ikke helt kan identificere). 

Ift. køkken så vil vi skifte hele køkkenet ud, men placering af hvidevarer, håndvask og komfur kan vi faktisk bibeholde helt, så det gør det forhåbentlig mindre kompliceret (kun køleskabets placering vil vi ændre). Der er gaskomfur lige nu, hvor vi nok godt kunne tænke os el, men det skal vi nok have en elektriker til at vurdere. Jeg ved desværre ikke lige nu, hvordan el-installationerne er på nuværende tidspunkt. 

Nej, der blev ikke brugt gipsplader i 1948.

Hvis du uploader et billede af din målertavle, vil vi kunne give dig en ide om hvor problematisk det vil være med el-ovn og kogeplade.
De ting du nævner vil du selv kunne. Men har du ikke prøvet det før skal du nok regne med at bruge en del tid på at lære hvordan det gøres ordentligt/korrekt ;-)

Ved en renovering af den størrelsen er miljøscreening (tungmetaller, PCB, klorerede parafiner og asbest) lovpligtig INDEN du går i gang med at rive vinylgulv eller noget som helst ned og skabe byggeaffald. Er der miljøproblematiske stoffer (hvilket der er i en bygning af den alder) skal arbejde med det anmeldes til kommunen og måske håndteres af autoriserede. Du skal nok forvente at miljøsaneirng vil være en betydelig del af udgifterne til renoveringen og skal du gøre det selv (for de ting man selv må) kræver det specielt udstyr.

I en bolig af den alder er der sikker renoveret og ændret på mange ting i de foregående 70 år, herunder gipsplader. Men i 1948 var det lette vægge nok koks eller med brædder, strå og pudslag. GIpsvægge kom først i 1950erne og blev almindeligt i 1960erne.

Hvis I har gas nu er det ret sandsynligt at I kun har en enkelt fase (som man brugte i 1948) og dermed også relativt ædlre el-isntallation. Så der skal lægges flere faser ind hvis det skal være optimalt med induktion/glaskeramisk og ovn og så luk af gassen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også