Motoreffekt batteri-hækkeklipper?

Er Stihl de eneste der opgiver motoreffekten for deres batteri-hækkeklippere? De fleste producenter beskriver blot motorstyrken med et tillægsord.

Der står stort altid effekt på værktøj med ledning, men næsten aldrig på batteri-værktøj. Nok fordi producenterne ikke havde lyst til at vise hvor små motorerne er, sammenlignet med udstyr med ledning.

Jeg har en batteri-hækkeklipper, der egner sig til pynte klipning. Og en med ledning som kan tage ved. Da jeg har brug for 2 klippere, ville jeg gerne have en ny batteri-klipper. Jeg vil gerne vælge en ud fra motorstyrke i watt, vægt, sværdlængde og design.

Jeg kan selvfølgelig købe en Stihl, men ville gerne se nogle alternativer. 
Jeg har kigget hos Makita, Bosch, Ryobi, DeWalt og Worx
https://www.stihl.dk/da/c/haekkeklippere-stanghaekkeklippere-98171?offset=2

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål, og underligt at det ikke er opgivet, da effekten fortæller en del om, hvor meget / hvilket arbejde man kan udføre med den.

Jeg har en Makita DUH601, og spørger jeg min lokale snagemaskine om "makita duh601 watt", så får jeg oplyst at den har en maksimal effekt på 520 watt - problemet med denne oplysning er, at den ikke kan verificeres nogen steder, og så kan det lige så godt stamme fra en hallucinerende KI.

Tilføjelse: Hvis jeg søger på "makita duh601 520 watt", så er oplysningen tilgængelig via flere kilder, blandt andet Bauhaus mv., så det må tages for gode varer.  

Hellere leje end at bo på gaden.
Den oplyste effekt er som jeg forstår den "maksimal effekt", altså den effekt der teoretisk kan trækkes, hvis maskinen kommer ned og "sejtrække" - i "friløb" vil den faktiske effekt være væsentligt lavere.

Når jeg slår græs med min batteriplæneklipper, hvori der sidder 2 helt opladte 18V batterier, så vil jeg måske miste en streg (af fire, Makita) på batteriet, hvis græsset er tørt og ikke for langt, men hvis græsset er vådt og langt, så kan jeg komme helt ned på en streg.

Så effekten må indikerer, hvor meget der maksimalt kan trækkes, og dette kan bruges som en indikator for, hvor hårdt maskinen kan arbejde, hvis den virkeligt bliver presset.

Så et sted (husker ikke hvor), at en forhandler havde opgivet en bestemt Makita til 500 W, men da jeg tjekkede det hos Makitas egen hjemmeside på samme model, stod det ikke der. Det er sikkert teksten fra en klipper med ledning, der ikke er tilrettet rigtigt. 

Nej, maksimal effekt bruge kun i de korte øjeblikke, hvor en svagere maskine vil gå i stå. En kraftigere maskine vil kunne klippe hurtigere end en svag maskine. Man må derfor forvente et større forbrug. Da det er det gennemsnitlige forbrug, der har betydning for batteritiden. Man har selvfølge ikke glæde af en maskine, der er meget kraftigere end det man har brug for. Den vil være unødvendigt tung.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af at Stiga også opgiver watt.  
https://www.stiga.com/dk/faerdigvarer/trimning/haekkeklippere.html

Jo Kolding75, men nu agerer du jo ligesom trådstarter anklager fabrikanterne for: "Når jeg slår græs med min batteriplæneklipper, hvori der sidder 2 helt opladte 18V batterier, så vil jeg måske miste en streg (af fire, Makita) på batteriet, hvis græsset er tørt og ikke for langt".

Det giver jo ingen mening uden bl.a. at kende plænens areal, vel?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Vil bare sige at man kan få batteridrevene maskiner hvor man har batteripakken på ryggen. Men måske bliver det for dyret til private.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
JohnLarsen skrev den 22-06-2025 16:35:08

Det giver jo ingen mening uden bl.a. at kende plænens areal, vel?

Plænens størrelse burde være fuldstændig irrelevant, så længe den i begge tilfælde er lige stor.

Jeg endte med at købe en Stihl HSA 60. Den står til at bruge 400 W og have en afgivet effekt på 290W, altså i nærheden af en almindelig hækkeklipper med ledning, og betydeligt mere end en almindelig med batteri.

Jeg havde en ligusterhæk, som jeg ønskede at klippe lidt lavere end den var klippet året før. Min gamle batteriklipper stoppede hele tiden og det var håbløst. Den nye tog toppen i en glidende bevægelse. Det var som en kniv i varmt smør. Den er lydsvag og virker rigtigt godt bygget.

MEN den er tung, med batteri er det over 4 kg. Især de svingende bevægelser ved klipning af siderne tager på armene. Håndtaget kan vippes 90 grader op eller ned, og det virker fint. Men ved fintrimning, hvor man klipper skiftevis top og side, virker det lidt kluntet, sammenlignet med den type hvor man blot griber på en anden måde. Men alt i alt en rigtigt god batteriklipper, der vil være den jeg hovedsageligt bruger fremover.

Har en Makita DUH 751, hvis man kikker Makitas internationale side, er den oplyst til et output på 520 W.

Så tænke de Danske forhandler der oplyser den til 500 W har ret..

Har også klippet en liguster ned i højden, det havde den ingen problemer med..

LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis