S16 380v til 3x 230v udtag - lovligt?

Kære Alle,
Jeg har brugt et S16 380v stik til at lave 3 x 230v udtag med jord på en af faserne. Jeg har sat en 10A sikringer i eltavlen. 
Er dette lovligt? 
På forhånd tak,
Mvh
Peter 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
Ja jeg vil mene at når der sidder en 10 amperes sikring er det lovligt, men kun hvis forlængerledningen bliver i samme rum..

Men kan din 10 amperes sikring udskiftes til en 16 amperes sikring er det ikke lovligt..

Du kan få en elinstallatør til at monter op til 3 stk 230 volt udtag, der er godkendt til 16 ampere, istedet for din 3x400 volt stikkontakt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak Jens!
Du kunne udnytte din trefasede stikkontakt ved at lave/få lavet et antal stikkontakter fordelt på de tre faser. Hvis du bruger schukokontakter, kan du bibeholde 16A sikringerne, hvis gruppen er beregnet til det. Hvis du bruger schukokontakter får du samtidig jordforbindelse til det schukostik, du har i tristikket.

fase
Hvis det skal være helt efter reglerne så nej.

• Den transportable stikkontakt (stikdåsen) er ikke godkendt til at blive tilsluttet mere end en fase. Og kombinationen af kraftstikprop og almindelig 1-faset stikdåse vil kræve teknisk dokumentation på at et overholder bestemte krav - da udtaget kan have flere faser. Det kan du for så vidt godt gøre som privatperson - men det er ret besværligt. Havde det været en stikprop til en genstand - fx en vaskemaskine - så måtte du godt.
  • Jordforbindelsen er ikke overført til den ting du har stilsluttet stikdåsen (dog lovligt hvis installationen er fra før 2017).
  • Skal du bruge 16A sikringer så skal både stikdåsen og kablet være godkendt til det. 
Men som de andre siger vil et par shuko stikkontakter nok være det bedste.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Som buller skriver ovenover så er det stik du sætter i stikdåser et schuko stik så dva at du ikke får overført din jordleder !!!! Så nu er der 2 muligheder enten sjal du bruge en omformer dansk stik til schuko eller skifte stikdåse til en schuko med dansk stik
Annonce
Det vil nok blive utrolig svært at tilslutte mere end en fase, nul og jord til tristikket. At der ikke tilsluttes til jord til schukostikket, fordi der bruges to forskellige systemer er vel tydeligt. 

fase
For mig at se, indgår der en hybridstikprop mellem stikdåsen og schukostikket.
Tubal skrev den 21-06-2025 19:37:51

For mig at se, indgår der en hybridstikprop mellem stikdåsen og schukostikket.

Ja det kan jeg da godt se nu". Det er ikke så let på en mobilskærm.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Mange tak for jeres svar!
Som jeg forstår på jer kunne en hurtig løsning være at sætte ventilationsanlægget direkte til S16 stikket,
På nuværende tidspunkt er der 10a sikringer i gruppen, men de kan skiftes til 16A, hvilke ville gøre det ulovligt da man må formodes at ventilationsanlægget kun er dimensioneret til 10A
Hvis jeg ellers forstår jer korrekt 😊
God søndag!
Mvh
Peter

Sikringer er til for at beskytte mod overbelastning og kortslutning. Ledninger i installationen dimensioneres efter den ønskede sikring.
Du skriver, at ventilationsanlægget kun er dimensioneret til 10A. Det kan også være at sikringen skal være mindst 10A for at det kan fungere. Vi kender ikke dit anlægs forbrug.
Hvad er det der gør at du ikke vil lave/få lavet stikkontakter ud fra den nuværende stikkontakt?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis