Belægninsten i to højder

Jeg er ved at lægge nogle gamle belægningssten (herregårds/holmegårds) i mit værksted, der har meget ujævnt og gammel betongulv. Har lagt sand ovenpå betonen, stampet det og rettet af. Der ligger mellem 3 og 10 cm stampet sand, inden jeg rettede af.
Jeg opdager så, at de gamle sten både er 5,5 c, og 6 cm. Der er cirka 10kvm af hver højde, hvilet passer med halvdelen af værkstedgulvet til hver. Jeg regner med at løse problemet med højden ved at fylde lidt ekstra sand på den del, hvor 5,5 cm-stenene skal lægge. Mit spørgsmål er: Hvor meget ekstra skal jeg lægge under, der hvor 5,5 cm-stenene skal lægges. Sandet synker jo en smule, så jeg tænker ikke, at 0,5 cm kan gøre det. Skal jeg jeg helt op på 1,0 cm, eller er 0,7 cm mere realistisk?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så er det ikke lavet rigtigt
sandet skal stampes inden afretning , og så synker det ikke
stamper duikke først vil det aldrig blive jævnt
Det rigtige vil være at “skrabe af”, efter det hele er “stampet”. Tror nu ikke et par mm. betyder så meget hvis du kører det over med vibratoren når fliserne er lagt.

Søren O
Søren O skrev den 21-06-2025 10:51:53

Det rigtige vil være at “skrabe af”, efter det hele er “stampet”. Tror nu ikke et par mm. betyder så meget hvis du kører det over med vibratoren når fliserne er lagt.

Et par er to her i byen, han taler om en forskel på fem.

Vibrer området til de lave sten og lidt mere, læg de lave og skrab så lidt af hvor du lægger de første rækker høje. Planer så området til resten af de høje. Læg færdig og vibrer området.
Skal der være fald ville jeg nok være ekstra påpasselig med vaterpasset i overgangen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for jeres input. ​@Bredker, jeg har stampet sandet inden afretning - og til John og Søren: Tak, jeg forsøger at vibrere mig frem til et godt resultat. Der skal heldigvis ikke være fald 😅
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis