Råd omkring PEL rør i brugsvands installation

Jeg skal til en større renovering af mit sommerhus og i den anledning er jeg blevet opmærksom på at mit brugsvand er ført frem i et 202PEL rør. (Der lå en tegning i huset over rør osv fra 1995)
Håber jeg kan få lidt gode råd/info her i forummet.
1. Hvad betyder 202 i den her sammenhæng? 
2. Er PEL rør godkendt til vandforsyning. (Synes jeg finde lidt forskelligt på nettet)
3. Hvis PEL rør ikke er godkendt, var de så godkendt i 1995?

På forhånd tak
Mvh. Karsten Hjerrild

Mvh.
Karsten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PEL rør er ikke godkendt til drikkevand, men med mindre det er en bonde der har bygget huset er der er en god chance for det er pem rør der er brugt da der stort set ikke er nogen prisforskel.

Selvbygger med stort S. 
Der er rigtig mange jordledninger der er fremstillet af PVC. PEM er først kommet til senere. Jeg er ikke bekendt med at der skulle være nogen anbefaling eller krav om udskiftning af eksisterende PVC rørledninger.

Søren O
Hej igen. Lige inden min kone beslutter sig for at jeg skal grave et nyt rør ned 😆. Er der så nogen måde hvorpå man kan se om det gamle rør er PEL eller PEM? 

- Karsten 

Mvh.
Karsten
PEL rør har en væsentlig større godstykkelse end PEM. Hvis godstykkelsen er omkring 5 mm. ved et 32 eller 40 mm. tør eg det trt dikket PVC. På siden af nyere rør er der også præget tekniske data.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis