Gipsonit loft 1962 samlinger

Hej alle

Vores hus fra 1962 har gipsonitplader som loft.

Dengang man satte sådan et loft op, hvad gjorde man så i samlingerne?
Spartlede man samlingerne?
Eller malede man dem bare over?

Mit loft:
Ved nogle samlinger, er der revner.
I revnerne ligner det, at der er blevet brugt noget spartelmasse til at udfylde samlingerne med.
Det er er lysegråt og meget hårdt.
Er det bare noget af gipsonitpladerne?
Er det gammelt maling der er revnet?
Er det spartelmasse der er revnet?

Loftet er i et børneværelse, og derfor er jeg lidt bekymret over, hvad der har kunnet drysse ned igennem tiden.
Jeg har allerede lukket revnerne med spartelmasse og malet over.
Men de har stået åbne i nogle år, før jeg gjorde noget ved det.

Som jeg umiddelbart kan læse mig til, så har jeg ikke stødt på noget med at der skulle være fx asbest i spartelmasse til loft:
  • Spartelmasse og til samlinger mellem betonelementer (Sikadur 31)
  • Slidlag på gulve (Sikadur 41)
  • Elastiske vinduesfuger

Jeg har heller ikke fundet beskrivelser omkring, hvad man gjorde med samlingerne dengang.

Mange tak på forhånd for jeres svar.

God dag

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det langs og tværgående samlinger som 40x60cm? så er det gipsonitplader med fasede kanter som bare blev malet dengang de blev sat op. Det ser ud som om man siden gerne ville af med mønstret og ( med dårligt resultat ) har forsøgt at spartle pladerne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Angsten for asbeststøv har i mine øjne totalt taget overhånd for nogen.

Man gjorde som kovas skriver intet ved samlingerne. Pladerne blev bare sømmet op og malet.
Revnerne er bare 60 års lag af maling.

Selvbygger med stort S. 
Jeg tror også at alt den snak om asbest, har større skadelig virkning for folks psyke end asbesten har for deres fysiske helbred.

Alle pensionister der har overlevet 50'erne, 60'erne og 70'erne, har i en årrække indåndet mere asbeststøv om året, end hvad de yngre generationer kommer til i hele deres liv.

Dengang var der asbeststøv overalt. Jeg husker fra folkeskolens fysiklokaler små asbestmåtter til at lægger over en bunsenbrænder. Selvfølgelig var skolens loftbeklædning asbestholdig osv osv.
kovas skrev den 20-06-2025 10:46:02

Er det langs og tværgående samlinger som 40x60cm? så er det gipsonitplader med fasede kanter som bare blev malet dengang de blev sat op. Det ser ud som om man siden gerne ville af med mønstret og ( med dårligt resultat ) har forsøgt at spartle pladerne.

Det er kun samlinger imellem fladt loft og skråt loft - det er kun der, der er synlige revner.

Jeg vil tro det loft er blevet malet 5+ gange siden det blev sat op.

Jeg malede det senest i 2022, hvor jeg gav det flere tykke lag.

Hvis det er blevet spartlet - hvad tænker I så ift. asbest i spartelmassen?

Tak for jeres hjælp
Der er ingen asbest i spartelmassen. Og skulle der være det, så er det overmalet og derfor forseglet. 
Hvis det generer din nattesøvn så tag en prøve og få den analyseret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 21-06-2025 00:04:03

Der er ingen asbest i spartelmassen. Og skulle der være det, så er det overmalet og derfor forseglet. 
Hvis det generer din nattesøvn så tag en prøve og få den analyseret.

Det er netop det. Der er kommet revner, og denne forsegling er brudt - deraf min bekymring.

Nogen der har oplevet at gammelt spartelmasse til loft, testede positiv for asbest?

Tak

Beklager jeg genopliver denne lidt ældre tråd.

Jeg kunne godt tænke mig at få besvaret mine sidste spørgsmål.

Nogle der har erfaring med / oplevet lignende loft, hvor det viste sig, at der var blevet spartlet for at udligne mønstret / tætne samlingerne?

Nogle der har oplevet, at en test-analyse af det materiale der blev brugt til at spartle samlingerne, viste sig at være positiv for asbest?

Tak
Oblivion77 skrev den 26-08-2025 13:33:58

Beklager jeg genopliver denne lidt ældre tråd.

Jeg kunne godt tænke mig at få besvaret mine sidste spørgsmål.

Nogle der har erfaring med / oplevet lignende loft, hvor det viste sig, at der var blevet spartlet for at udligne mønstret / tætne samlingerne?

Nogle der har oplevet, at en test-analyse af det materiale der blev brugt til at spartle samlingerne, viste sig at være positiv for asbest?

Tak

Kun en test kan afsløre, om der skulle være asbest i din spartel..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-08-2025 15:15:57

Kun en test kan afsløre, om der skulle være asbest i din spartel..

Ja, det er den eneste måde at være 100 % sikker, det er jeg helt enig i. Men jeg havde håbet alligevel, at nogen kunne bidrage med deres viden eller erfaringer omkring det jeg spørger om.

Det har jeg, og der var ingen asbest. Det giver dig ikke ro i maven så køb hellere en test.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også