Højdeproblem med tud på Børma brusearmatur

På mit badeværelse sidder et ældre Børma brusearmatur lidt til højre for håndvasken, som samtidigt har en ca. 300 mm lang svingbar tud til håndvasken. Der er 150 mm mellem rør, som går ind i væggen til en skakt med rør for etageegendommen.

Det gamle brusearmatur har den svingbare tud siddende oven på armaturet, mens bruseslangen er tilsluttet under armatur. På det nye tilsvarende Børma brusearmatur (Børma 2-grebs standard kararmatur) sidder den svingbare tud under armatur og bruseslangen oven på armatur. Der er kun 90 mm højdeforskel mellem overkant af håndvask og til midten af de to rør ind i væggen. Når jeg kigger på tegninger, så vil der netop ikke være plads til den nye svingbare arm, og den vil støde på kanten af håndvasken.

Findes andre brugbare armaturer eller løsninger på det problem? Kan man bøje en sådan tud?
https://www.vvs-eksperten.dk/kokken-kokkenarmatur-udlobstud-svingtud-borma-ceraflex-krom-d-tud-160-mm-727112814

Det vil være et VVS-firma, som sætter armaturet op, men jeg ønsker at undgå dyre løsninger og problemer i sagen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
et par bøjninger , så har du hævet amaturet 5 cm
Jo, men så kommer armaturet også til at side et pænt stykke længere ude fra væggen - ikke?

Den sidste del af rør i skakten, som tilgår armaturet, er lavet af kobber eller messing. Så skal sådanne bøjninger vel være lavet af tilsvarende materiale - ikke? Og vil det give nok styrke?

Den gamle tud er faktisk brækket af - den er jo nok ca. 45 år gammel nu. Jeg har nu forsøgt at bøje denne gamle tud, og det går faktisk ret nemt, da den er lavet af ret tyndt metal.
Bla. grohe laver nogle S- forskruninger der hæver batteriet 30 mm uden det kommer længere ud. 
Stol nu bare på din vvs'er ved hvad det er han laver. De er trods alt uddannende for det samme.

Selvbygger med stort S. 
OK - tak for tip. Min bekymring er nok blot uberettiget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis