Renovering 1. sal - dampspærre i skunkgulv - dampspærre på indermur

Hej
Håber nogle kloge "LAV det selv folk" herinde, vil hjælpe os   Har et par spørgsmål:

1. Dampspærre - svær at tilslutte indermur - hvad gør vi?
Vi er ved at renovere og isolere vores 1 sal. efter vi har fået nyt tag og undertag (banevare) på.

Vi har fjernet den gamle isolering og besluttet os for at lave en varm skunk.
Vi isolerer ned ad spærrene fra lofts hanebånd og ned til ovenover murens isolering og indermuren. Her isoleres så op og ind.
Vi har tænkt at bruge hårde batts af typen Kingspan, da dette skal bruges langs spærrene og passer med at den lodrette flade slutter ved indermuren.
Derefter skal dampspærre hæftes på indermuren. Som det fremgår af billederne - er dette ikke nemt!! 
Der er skuet diverse lister fast som går under bjælkerne - så de kan ikke flyttes. Desuden så stikker der kun meget lidt op af muren til at hæfte på.
Et andet problem er at få ført dampspærren under bjælkerne  og op i næste "skunkrum" så det bliver tæt. Det er næsten umuligt. Så hvad gør man?

Vi overvejer at hæfte dampspærren på indermuren så godt vi kan med klæbemiddel og så evt. sætte en tynd klemliste på hvor vi kan? Det er dog ikke alle steder, der er rum til en klemsliste, Kan man det?
Men hvad gør vi for at sikre at det bliver tæt under bjælkerne ?
Håber billederne viser problemet.

2. spørgsmål
Selve skunkrummet har vi tænkt at fylde med træfiber - indblæsning.
Skal der dampspærre i skunkrummet? Bunden er loftet i stueplan. Min logik siger nej, da det er to varme rum, der støder op til hinanden (stueplans loft samt varm skunk) - men er blevet i tvivl, når jeg har læst og spurgt nogle.  
Hvad siger I?

3. Spørgsmål:
Vil det være nok at stille hårde kingspan isoleringbatts lodret op i skunken op til isoleringen, der komme ned langs spærrene. Dette evt. med montering af stoplister bagpå mod bjælkerne, for at holde dem på plads?
Eller skal vi montere nogle vindplader/win win plader for at støtte dem?  Vi har taget de gamle vindplader ned (enkelte kan se på billederne)  da de var møre (55+ år ) og da ydermuren skal repereres nogle steder.  

Håber nogle kan hjælp os - især med dampspæren der skal hæftes på indermuren :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er at når du efterisolerer et eksisterende hus skal du indstille dig på at du får det aldrig perfekt og lige så godt som hvis du havde bygget et nyt hus. 
Du må gøre der så godt som du kan, jeg ville montere damspærren på indermuren med noget lim, man kan købe lim der er specielt beregnet til dampspærrer, det får man nok lov at betale lidt ekstra for men ved ikke om det er bedre end montagelim eller silikone.
Jeg er ikke sikker på at jeg helt kan følge din beskrivelse men jeg vil mene der skal dampærre i gulvet i skunken, ned mod stuen, og op langs skunkvæggen og op langs skråvæggen på 1. sal.
Jeg har aldrig prøvet at arbejde med Kingspan men det du skal være opmærksom på, især i et ældre hus, er at isoleringen bliver tæt og her er f.eks. Rockwoll ret smart da den er fleksibel og kan forme sig efter f.eks. bjælker der ikke er helt lige mm., men kingspan er hård og kræver derfor at du er meget nøjagtigt med at tildanne pladerne. Så kan man skumme langs kanterne med PU skum, men det skal man virkelig passe på med pga. fugt.
perhans skrev den 19-06-2025 14:34:00

Du må gøre der så godt som du kan, jeg ville montere damspærren på indermuren med noget lim, man kan købe lim der er specielt beregnet til dampspærrer, det får man nok lov at betale lidt ekstra for men ved ikke om det er bedre end montagelim eller silikone.

Hedder folieklæber, det er bedre end lim pga det vedbliver at være fleksibelt og er meget mere ældningsbestandigt. Silikone hæfter ikke på pe-folie.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej
Tak for svar - folieklæber - modtaget.  

Da det er en varm skunk kommer isoleringen til at gå helt ned langs spær til start af skunk. Dampspærren skal følge isoleringen hele vejen og kommer ikke op af en skunkvæg. Skunken bliver på den måde varm og dermed også gulvet mod stuen. Det er derfor jeg er i tvivl om dampspærre på gulvet i skunken. 
Min beskrivelse var måske ikke så god😅

Vi er “nødt” til at bruge Kingspan, da vi ellers kommer til at tage rigtig meget af rummene og loftet. Det vil vi gerne undgå,  så værelserne ikke kommer til at føles meget små. Men ja, ved det kræver, at man er meget nøjagtig og at dampspærren ved kingspan skal være helt tæt. Det er også derfor det bekymre os lidt, hvordan vi kan få dampspærren helt tæt med de forhold der.

Men måske gør det ikke så meget,  at der er lidt utæthed under bjælkerne - der kommer jo indblæst træfiber og lægger sig rundt om dem i skunken. 
Dampspærre limes ( GSH skriver folieklæber) på indvendig side af indermur, og går så lodret op under den skrå isolering. Der tilskæres omkring bjælker så der kan blive en fold at lime på. Så der limes også rundt om bjælker. Er der revner i bjælker på det sted kan de fuges ud mør limning. Er der ikke helt nok dampspærre på der suppleres med et stykke som sættes sammen med dampspærre tape. 
Der skal holdes 5 cm afstand fra undertag og ned til isolering, og det ser ud til at der skal mere udluftnings sprække i udhæng ( måske er der sprække uden for foto) 
Du skal have udfyldt etage adskillelse med isolering, og jeg forstår ikke lige hvad du får ud af at blæse træfiber ind. Når nu isolering er tyk nok hele vejen op. 
Der er ikke krav om dampspærre på skunk gulv ( 2 varme rum) 
Jeg tror ikke du får noget ud af win win plader. Man kan lige så godt bruge f.eks. rockwool hårde bats, så mon ikke kingspan er lige så vindtæt. Det skal så lande ned imod hulmur og ydermur. Du kan nok bruge folie klæber på ydermur også for at holde kinkspan på plads. 
Det er bedre at holde isolering på plads med nogle forskallingsbrædder, eller ståltråd der er sat op under. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, ev elmand.

Som vist på billedet er der det lille hulrum under bjælken der giver mig udfordringer. Er det her du mener,  man kan fuge ud med mør limning? se pilen :-)

Der holdes 7 cm mellem undertag og isolering efter Kingspans vejledning.
Ståltråd - muresnor?  - ja, det kunne man jo holder dem på plads med.

Tænker vi skal bruge Kingspan - selvom et billigere alternativ havde været at foretrække. Dette da der kun er ca. 21 cm. fra hulmur/ydremur og så til indermuren, hvor dampspærren skal hæftes. 300 mm almindelig isolering ville gå udover og besværlig gøre hæftningen af dampspærren yderligere tænker jeg. 

Bjælkelaget i vores etageadskilles er 300 mm.(ligesom skunkkasserne). Pt. ligger der 100 mm. isolering - hvoraf noget er ødelagt. Så vi ville fylde op med træfiber - hvilket også ville give en bedre lydisolering mellem etagerne. Det var i hvert fald tanken.

Udhænget tror jeg har fin ventilering. Vores konstruktion er i i hverfald god og hverken ramt at fugt/råd eller skimmelsvamp. Den er fin tør. Men det er svært at se på de billeder jeg tog. Så tog et par nye. Hvad tænker du ?
På forhånd tak 
Annonce
Dampspærre må sidde 1/3 inde i isolering, så det bliver i sig selv ikke nogen problem, når dele af isolering kommer på indersiden af dampspærre. 
Ja det er måske den revne men også svindrevner i bjælker som man ofte ser.  
Det ser ud til at der er sprækker imellem udhængs brædder. Så skal du bare være opmærksom oppe i kip, at ventilations luften kan komme ud. Hvis noget skal ind så skal det også ud for at der er ludtskifte. 
Du kan ikke bruge murersnor til at fastholde isolering. 

Forskallingsbrædder eller ståltråd bliver det så 😁

Det er lavet ventilationshuller i kip/ på loftet.

Selvfølgelig, dampspærren må jo godt ligge 1/3 inde🙈
Så er andre vindtætte isoleringbatts jo ikke udelukket.

Tusinde tak for svar🤗
Den vindtætte isoleringsbats skal kun bruges aller yderst, i stedet for evt. win win plader. 
Hvis du stadig vil fylde skunkrum med indblæst isolering så er isolering tykkelsen i det område jo helt uden betydning. 

Ja, det er det jo😊 Tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis