Blande beton som IBF bekægningsfliser

Hej lds

Jeg har lagt en større havegang og indkørsel i IBF modulfliser. Deres “standart” grå.

Jeg skal nu til at støbe 2 stk. trappetrin til døre. Jeg ønsker at støbe med en betonblanding som når tør og afhærdet, ligner belægning fra IBF så meget det er muligt. Både farve og det tilslag der nu er i.

IBF selv har svært ved at svare på det. Og før jeg selv laver 10 støbeprøver. Tænker jeg at der er nogle der måske har en god tilgang. Tilslag, cementtype osv.

Jeg synes at jeg ved mine normale betonblandinger ender med en grå der er mere “mørk” og inke som IBF som fremstår mere lyse!? 

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske IBF bruger "strandsand" det får et andet udtryk en hvis du bruger bakkesand. Samt at de sikkert også vibrerer hele støbeformen.  Og deres blanding er kun tilsat meget lidt vand, det ændre også udseendet.

Tænker det kun er en tvangsblander der kan lave en så tør blanding.. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det var selvfølgelig en mulighed med strandsand. Det bliver jo så en “svagere” beton. Som måske ikke er optimalt på et trappetrin.

God pointe med tvangsblander. Jeg har kun en fritfaldsblander. 

Overvejede hvid cement. Men ved ikke om det bliver mere hvidt, end lys grå. 

Hvid cement, evt med en smule sort oxydfarve vil give en mere "lys" grå farve.
Er hyppigt anvendt når der støbes bordplader. 

Jeg mener uden at være sikker at IBF støber deres fliser af 2 omgange, en grundstøbning og derefter en "slagge" som giver det fine/glatte udtryk. (som forsvinder iløbet af et par år ) 
ATCM skrev den 17-06-2025 16:35:20

Det var selvfølgelig en mulighed med strandsand. Det bliver jo så en “svagere” beton. Som måske ikke er optimalt på et trappetrin.

God pointe med tvangsblander. Jeg har kun en fritfaldsblander.

Beton med strandsand har en udmærket styrke, men der skal en del cement i, da sandkornene er små og runde, tilgengæld indeholder det ikke ler.
Og køber du  strandsand i poser, indeholder det ikke salt, som kan være et problem i forhold til evt. armering.

Har ikke oplevet at strandsand hentet ved stranden, har givet en dårlig beton..
Men det må man jo ikke mere selv hente, er opvokset på en gård med jord direkte ned til Kattegat, og alt der blev støbt var med materialer hentet direkte fra stranden, men det er opså + 50 år siden.

Strandmørtel er jo også med strandsand..

Ok. Måske jeg skulle lave en prøvestøbning med strandsand. Og så måske basis cement.

Så venter jeg med at prøve hvid cement. 

Annonce
IBF fliser er støbt med noget som ligner støbemix. Altså med sten størrelse op til vel 8 - 10 mm Men jeg ved ikke om man kan få det i en lys farve. Ellers kan man jo blande det i. Fordelen er at der skal mindre cement i blandingen. 
En helt anden mulighed er jo at lave trappen med samme type fliser. 
Du støber trappen så trin er 6 cm under slut højde, så limer du fliser på med fliselim. Det har jeg lavet et sted for vel 25 år siden. Det var med halvbue i den ene ende. Det holder ganske fint endnu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En opdatering på projektet. Samt den løsning jeg gik med. Så kan andre måske tilrette og ramme lidt bedre resultat end jeg endte med. 🙂

Min blanding blev som følger:
For at opnå det lyse udseende valgte jeg at udføre en blanding af 1 del hvid Aalborg Portland cement, og 1 del Aalborg Rapid. Blandet før det blev tilsat betonblanding.

Beton:
1 del cementblanding.
1 del fint kvartssand.
2 dele støbemix 0-8.
Plastificeringsmiddel, 0,9% af cementvægten.

Udført i glat forskalling. Havde desværre kun adgang til almindelig fritfaldsblander.
Efter udfyldt form lavede jeg en cement/kvartssand blanding i 1 del cement 3 del kvartssand. Som jeg “filtsede” i overfladen. Håbet var at opnå en øget skridsikring med det skarpe kvartssand.

Forskalling er nu fjernet og resultatet er nogenlunde 🙂

De er allerede lysere end fliser. Så en milder iblanding af hvid for at opnå den lyse grå. Det sagt er den lyse farve også ok for mig.

En anden gang ville jeg prioritere at skaffe en tvangsblander. Det er bare nemmere og bedre. 

Flot resultsat du har opnået.. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis