God aften,
Vores hus er opført i 1947, og har de originale celotexplader som beklædning på indersiden af ydervæggene.
Ydervæggen er hulmur, som er hulmursisoleret.
De nuværende celotexplader er sømmet fast på lister, og listerne er sømmet fast i murværket.
Ifm. sommerprojekt og renovering af stuer, fjerner vi disse plader, og vil i stedet erstatte dem med fibergips (12mm, hvis det er relevant viden?).
Hvordan vil "panellet" opsætte fibergipspladerne?
Min tanke er, at genbruge metoden fra celotexpladerne. Dvs lave et underlag af ru forskalling (25x100mm), alternativt reglar (45x95mm) som fastgøres i murværket, og skrue fibergipsen direkte herpå.
Vil det være godkendt?
Jeg er kommet i tvivl, og ønsker jeres input, fordi jeg har læst flere indlæg i tråde her på LDS med lignende problemstilling, hvor svarene ender med at være modstridende.
Feks. skriver nogle at man skal undgå dette "ekstra" ventilationshulrum fordi det tager noget effekt fra hulmursisoleringen. Andre skriver, at det er vigtig med ventilation for at undgå fugt/skimmel.
Nogle mener, at hulrummet skal fyldes med isolerings og at man kan undlade dampspærre/bremser. Andre skriver det modsatte, at hvis man isolerer, så SKAL der også være dampspærre/bremser.
Jeg vil lige tilføje, at den nuværende hulmursisolering er yderst effektiv, så en evt. ekstra isolering er ikke noget umiddelbart ønske/behov.
Er der nogen, som vil gøre en lægmand klogere på, hvad han bør gøre?
Og måske ligeså relevant: IKKE gøre, hvis der er nogle absolutte don'ts!
Venter i spænding og takker på forhånd,
Karsten