Forberede el i skillevæg

Jeg skal bygge en skillevæg og vil gerne forberede el-installationen med flexrør, så elektrikeren kan lave sit arbejde på ét besøg.

Der skal være to stikkontakter og ét lampeudtag på hver side. Bør jeg lægge flexrørene fra hver kontakt/udtag og ned til den eksisterende kontakt - altså parallelt? Eller bør jeg lægge flexrørene serielt?

Jeg ved godt det sikkert er et dumt spørgsmål - jeg dur ikke til el.

​Jeg kunne selvfølgelig spørge en elektriker selv, men typisk har de jo travlt, så måske det kan opklares her. Jeg har heller ikke lige en elektriker, jeg kender og kan ringe til.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Nu skriver du "eksisterende stikkontakt" og imellem de 3 andre er der et udtag. Det siger ikke noget om hvor udtaget skal tænde, og hvordan rummet fysisk er. 
Så der er mange muligheder for kombination af de 2 modeller. 
Prøv at tagen en lille skitse med vægge, dør osv. og tegn delene ind der. Så giver det mening at vejlede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Umiddelbart ser skitse 2 ud som den bedste løsning, men hvor er afbryderen til lampestedet?

fase
Hvorfor vil du bruge ihc wireless når du starter med en ny installation? Det koster 5x mere end en traditionel installation. 

Selvbygger med stort S. 
Jeg springer lige over det wireless da det ikke er fornuftig. 

Så skal de sidde i det du kalder "i serie" 
Altså fra eksisterende stikkontakt til nærmeste stikkontakt her
derfra til stikkontakt umiddelbart på den anden side
Til den anden stikkontakt på den anden side
 til stikkontakt her og så op til afbryder og stikkontakt ( som du ikke har vist ) 
for at ende oppe i lampested.
Er der også afbryder og stikkontakt på den anden side til udtag på den anden side kan det være nok med 1 fælles femleder fra begge afbrydere og  til at tænde 1 lampe på hver side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak fordi I har tålmodighed til en novice som mig!

Grunden til, at jeg planlagde den trådløse kontakt, er, at jeg gerne vil kunne tænde og slukke lampeudtagene ved dørene og undgå at trække en ledning fra lampeudtagene og hen til dørene. Vil det i så fald være fornuftigt med de trådløse (og dyre!) afbrydere?

Er det rigtigt forstået, at der skal trækkes ledning fra 1 -> 2 -> 3 -> 6 -> 7 -> 4 -> 5 -> 1 (hvis man laver det med trådløse afbrydere)?

Jeg ville lave det som vist med røde streger. Du skal tage hensyn til at der kun er plads i klemme i stikkontakterne.
de røde streger mellem kontakt ve dørene og lampesteder er tænkt som en evt. tilslutning af afbryder og stikkontakt ved dørene.

fase
Super - tak skal du have! Det vil jeg gå efter. 

Tror nu jeg holder fast i de trådløse afbrydere. Det er merudgiften på 8-900 kr. værd at skulle undgå at fræse ind hele vejen hen til dørene eller trække synlige kabler.
Udover de svar der er kommet er det værd at bemærke at du ikke selv må trække rør til ledninger selv, hvis det skal være lovligt - det er el som er en del af den faste installation. Om du gør det eller ej er selvfølgelig helt op til dig.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej Buller. Fint at være opmærksom på - men jeg tror nu, jeg kører videre som planlagt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis