Metro vandvarmer

Jeg har en varmtvandsbeholder med et varmelegeme beregnet til 400 V, som er tilsluttet 230 V. Anlægget har hidtil fungeret upåklageligt og opvarmet vandet som forventet. Nu oplever jeg imidlertid, at temperaturen ikke kommer over ca. 35 °C. Jeg har målt modstanden over varmelegemet og får en værdi på ca. 50 ohm.
Jeg vil gerne høre, hvad der kan være årsagen til den reducerede opvarmning, og om varmelegemet eventuelt kan være defekt – trods korrekt modstandsværdi. ​Hvad kan ​være galt?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 50 ohm vil den varme med 3,2 kW med 400V og 1 kW med 230V. Selv med 1 kW vil den kunne varme vandet op til mere end 35 C, medmindre beholderen er meget stor og dårligt isoleret.

Jeg tror ikke at der noget galt med varmelegemet, nærmere termostaten. Har beholderen en lampe der lyser når den varmer? Hvis den slukker for tidligt er, det noget med termostaten. Hvis den lyser hele tiden, også dagen efter selvom der ikke har været brugt vand, er det varmelegemet eller en utæthed.
Du må skrue op for termostat og hvis det ikke hjælper udskifte den. Du må lige mærke på rør der kommer fra vandvarmer ( når der tappes varm vand) om de 35 Gr. passer. Det er vel ikke en termostat vandhane som blander det op med kold vand der hvor du måler 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis