Gulvvarme/fjernvarme

Hej

Håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har fjernvarme og gulvvarme i badeværelse og entre. Jeg vil gerne slukke for gulvvarmen her henover sommeren. På badeværelset er der et skab med slanger og termostat. Det påvirker ikke gulvvarmen at jeg justerer på termostaten. Jeg har prøvet at dreje den helt i bund i begge retninger. Der er varme i gulvet i begge tilfælde. Hvad kan være forklaringen på det? Overforkalkning evt.?

Kan jeg evt. lukke for gulvvarmen via fjernvarmeanlægget? Det er med en Grundfos Alpha 2-pumpe. Har prøvet at sætte den på auto-indstillingen, men der er stadig varme i gulvet.

Er det noget en vvs’er bør kigge på?

På forhånd tak til dem der giver sig tid til at svare :-)

Vh. Mikkel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lukke den afspærringsventil der sidder lige under termostatventilen på det første billede.
Sikker der ikke et typeskilt indvendigt i kabinettet på din fjernvarmeunit? Typenummeret kan sikkert give adgang til en betjeningsmanual, så det vil vi gerne have. 

Søren O
Hej Søren

Tak for svar. Har prøvet at lukke for ventilen.

Er det denne, du efterspørger?

Vh. Mikkel
Termostaten på det første billede skal lukkes ved at spænde den som en møtrik (forsiden på billedet skal opad). Det er nok i det skal at reguleringen findes. ​Der går et døgn inden gulvet føles køligt. 

Det ser lidt underligt ud. Det liger at der monteret en returtermostat på fremløbet. Kan du tage et billede så man kan se hvordan den hvide og den grå  slange løber. Det samme opad.

Er rørene i det skab varme?

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med “at spænde den som en møtrik”. Der er ikke nogen af slangerne der er varme lige nu, men det kan måske være fordi, jeg drejede på hanen for et par timer siden som jeg skrev ovenfor. Jeg vedhæfter flere billeder taget oppefra og nedefra.

Vh. Mikkel
Hvis slangerne er blevet kolde efter du har lukket, har det nok virket at lukke. Inden du lukker op igen skal du sikre dig at termostaten er lukket eller næsten lukket inden du åbner igen. Hvis det er en standard returtermostat skal den nok stå på cirka 1,5.

Jeg kunne også have skrevet at du lukker som ved at lukke en drejehane. Det er samme vej som når man spænder en møtrik.

I denne mærkelige verden vi lever i, er det normalt at man skruer ned for noget elektrisk ved at dreje venstre om, men for noget mekanisk ved at dreje højre om. Da man så begyndte at lave elektriske komfurer og elektriske termostater, blev det hele noget rod.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis