Lysdioder virker ikke

Hej

I min forstærker er der 2 lysdioder der ikke længere lyser. Det er ved ingangsvælgerne på fronten. De er relæ-styret (siger klik når man trykker).
Har I kendskab til, om det indebærer en større reparation eller om det kan fixes på en simpel og nem måde? Jeg håber jo at det bare er et par lodninger der er krakeleret. 
De fejlbehæftede dioder sidder ikke ved siden af hinanden på fronten. Det er MP og Aux dioderne der ikke lyser.
Det skete efter af jeg havde forstærkeren ude og tilslutte nye kabler (højtt. og linie).
Det er en 7-8 år gammel NAD C356BEE forstærker.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at finde multimetret frem og måle spændingen over lysdioderne.

fase
S. Fabrin skrev den 15-06-2025 22:35:27

Du bliver nødt til at finde multimetret frem og måle spændingen over lysdioderne.

Jeg har et multimeter men... har aldrig brugt det.

Så lidt hjælp behøves. Hvad skal multimeteret indstilles til?
Multimetret skal indstilles på VDC. og laveste område, når du vil måle spænding på lysdioden. Et råd til at måle på ukendte spændinger er at indstille på højeste måleområde, og så skifte til et lavere indtil der vises en spænding. Vises der ingenting er der ikke nogen spænding. 
I dit tilfælde skal du selvfølgelig måle på en diode, du forventer skal være tændt..

fase
For at blive lidt fortrolig med multimeteret kan du starte med at måle på LED der er lys i(går ud fra en sådan er til stede).
Måske har dit multimeter ikke en knap hvor du vælger område, men gør det automatisk.
Desuden kan man sommetider i fejlsøgningen udnytte at to dioder der ikke sidder tæt sammen begge agerer defekte. Er man fortrolig med at kigge diagrammer og printlayout kan disse også være en god hjælp.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
På Youtube findes en del forklaringer på, hvorledes man skal bruge et multimeter, herunder også på dansk (hvis det er en fordel)
Brug af multimeter​​​

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis