Hæk - følge terræn eller horisont?

Jeg skal klippe hæk i næste weekend, og er i tvivl om jeg skal følge terræn, som hælder en 50cm, eller følge horisonten / vater.

Hvad gør I andre?

Orker ikke spørge min nabo. Han klippede denne weekend. Den følger både terræn og horisont - og månens vandring🫠😂
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det giver mening kan den godt være vandret, men så bliver der stor forskel i hækkens højde. Det kan også være “både og”, hvis det klart kan afgrænses hvor det skrå starter. Bliver der problemer med naboen, så kan der forlanges en højde på hækken på 1,8 meter.

Søren O
En hæk skal næsten altid følge terræn. Er der en lille bakke eller lavning så kn hækken være lige i toppen. Men ved 0,5 m højde forskel skal den følge terræn. 
Det er min mening, og det letteste ellers skal du til at have stillads sat op for at klippe hækken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tror også, jeg vil følge terræn. Jeg var usikker på, hvad jeg gjorde sidste år, men husker nu at jeg lavede den i vater - og fortrød, fordi det - set indefra - så mærkeligt ud.
Når så du klipper den længere ned i den ene ende, kommer den sikkert til at se lidt spøjs ud det næste 1/2 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-06-2025 13:52:41

Når så du klipper den længere ned i den ene ende, kommer den sikkert til at se lidt spøjs ud det næste 1/2 år. 

Ja, men det gør det nok uanset. Mine 3 andre hæk naboer lader allesammen mig sætte højden og så klipper de efter det. Den ene pga alderdom. Den anden pga, well, han er ikke god til det. Den sidste er 🤷‍♂️

Annonce
I England har jeg set de følger terrænet som Erik anbefaler. Englænderne kan bare noget med haver som kan gøre mig grøn af misundelse.  
Rantzau skrev den 16-06-2025 19:40:48

I England har jeg set de følger terrænet som Erik anbefaler. Englænderne kan bare noget med haver som kan gøre mig grøn af misundelse.  

Jeg synes hækklipning er noget af sværeste i haven. Det er sindssygt svært at få lige, jævnt og pænt. Og når snoren spændes ud, så vælter stigen den er fastgjort til. Hvis jeg skulle hyre en gartner, var det til dette. 

Noget andet er at min ene nabo gerne vil have ligusteren helt ned i 1.2-1.5. Gør man bare det eller er det farligt for hækken?
HrT:

På YouTube er der mange fremragende eksempler på engelske haver. Man skal lige omstille sig på deres syn på havekunst, men med et åbent sind er der uanede inspirationsmuligheder.

I Danmark er liguster et sølle standardvalg.  
Man kan fint klippe en liguster ned i højden, det tager den på ingen måde skade af...

Vi prøver igen, i morgen --
Nemlig! Liguster tager ingen skade af at blive klippet hårdt ned, men det gør min etiske sans.  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis