Spørgsmål / hjælp til emhætte installation

Vi har lavet køkken fra bunden og nu nået til at installere overskabe med emhætte.

Billedet skulle vise det ok, beklager hvis jeg ikke bruger de rigtige fagtermer :-)

Der er udsugningskanal, som er inde bag væggen til højre. Der koblede jeg en 20cm spirorør på, før jeg lukkede af med gipsplader og røret snor sig og er blevet presset sammen flere steder for at kunne nå rundt og ud. Nu er skabene sat op og huller til spirorøret lavet, men første problemer er opstået + tvivl efter at havde læst herinde.

Udtrækket på emhætten er 15 cm (Ikea emhætte) og røret er 20 cm. Kan forstå man kan købe en konverter som man kan smide på emhætte udtaget.

- Er det skidt med konverter?
- Uisoleret spirorør, dumt ift kondens?
- Ville det give mening at købe en konverter og plastrør, som sættes op inde i skabet og så overgang til spirorøret ind i væggen? Jeg kan ikke skifte spirorøret fra udtag og ud af væg, uden at skulle rive væg ned.
Hvis sidste løsning er ok, så vil der være fald ned ved overgangen ind i væggen, så evt kondens burde lande der. 

Jeg er 100% det ikke er super godt, men tager meget gerne imod råd ud fra min situation 🙏

På forhånd tak!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kobler bare emhætten på det rør. Der er rigelig plads til at den kan smide luften ud. Hvis det  cm rør går i skillerum hvor der er samme/ næsten samme temperatur som udsugnings luft så er der ikke risiko for kondens selv om røret ikke er isoleret. 
Overgang kommer på hvor det ender nu og så et stykke 150 mm rør for resten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også