Søger inspiration til løsning på overliggerer

Jeg har alle disse overliggere, som tidligere var dækket af spånplader, som vist på det første billede, dette går jo igen på alle ydrevægge. Jeg leder efter inspiration til løsning hvor de er dækket, men plan med indervæg.

Mange tak på forhånd!                              
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner overliggere i træ..
Så en plade i passende tykkelse, det kunne være gips, osb plade eller lignende, ville kunne bruges..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-06-2025 12:06:54

Det ligner overliggere i træ..
Så en plade i passende tykkelse, det kunne være gips, osb plade eller lignende, ville kunne bruges..

Det er i træ ja, men som jeg forsøgte at beskrive i tråden så ligger den plan med indervæg pt. altså hvis jeg vil dække den med plade, så er jeg nødsaget til at dække samtlige vægge med plader, hvis jeg gerne vil holde det i samme niveau. Jeg ved det er en mulighed, men ville helst undgå det, hvis der var en bedre løsning jeg ikke havde tænkt på.

Så skal du ud i at spartle den, men altid svært når der er to forskellige materialer.

Måske det i virkeligheden ville være pænere at montere en plade uden på, som du afrunde kanterne pænt på, og så leve med pladen. ​
Nogle gange er det bedre at fremhæve ting, end at prøve at skjule dem.

Hvor stor er diff i tykkelsen? Måske det nemmeste er at slå noget hønsenet på og pudse det op så det er i niveau med væggene?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-06-2025 14:38:58

Hvor stor er diff i tykkelsen? Måske det nemmeste er at slå noget hønsenet på og pudse det op så det er i niveau med væggene?

/BOFH 

Jeg ville ønske der var en diff i tykkelsen, så ville en plade på + evt. puds på gasbeton ende ud i samme niveau, men pt. er de plan med væggen, derfor udfordringen med at skjule dem uden at skulle have plader på stort set alle ydervægge.

Annonce
Kan man spartle/pudse glat og så sætte tapet/filter e.l. på før man maler?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er 3 muligheder. Jeg mener ikke det kn spartles så det bliver godt. 
1. som det er nu med en plade uden på så der er niveau forskel.
2. Plade på hele væggen så man ikke har niveau forskel.
3. Høvle  / save / fræse af overligger så man kan få plads til 12,5 mm fibergips. Med rundsav kunne man save spor i 12,5 mm dybde så har man dem at  styre efter med elhøvl. Med overfræser kan denne stille i 12,5 mm dybde. 
Dimension på overligger ser ud til at være langt over hvad der er nødvendig i forhold til bære evne. Den er sikkert valgt f på grund af given afstand fra vinduer og op til loft højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som et alternativ: 

Måske en stålplade kunne limes på? Og så filt limes på stålpladen eller hvad der ellers skal til for finish. Så kan det jo klares med feks. 1-1,5mm galvaniseret plade.

Dog skal der nok gøres overvejelser i forhold til kondens, damp tæthed osv osv. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Mange tak! for de mange forslag. Jeg tror jeg går med ev elmand´s forslag med udfræsning, da jeg ikke kan se mig selv blive glad for niveau forskellen. Selv om det er lidt af et arbejde, så er alternativerne mindst ligeså dyre/tidskrævende, så kan jeg ligeså godt gå hele vejen og få det som jeg ønsker :) . 
Dyslekzic skrev den 04-08-2025 16:39:29

Mange tak! for de mange forslag. Jeg tror jeg går med ev elmand´s forslag med udfræsning, da jeg ikke kan se mig selv blive glad for niveau forskellen. Selv om det er lidt af et arbejde, så er alternativerne mindst ligeså dyre/tidskrævende, så kan jeg ligeså godt gå hele vejen og få det som jeg ønsker :) . 

Tænker det er hurtigere og nemmere at beklæde hele vægen, eks med fermacel plader, som kan limes direkte på muren.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også