Gulvafløb/vaskemaskine løber over

Hej med jer,

Når vores vaskemaskine (10 år gammel, ingen umiddelbare indikationer på fejl på den) skyller ud kommer der nogle gange meget vand ud på gulvet. Vi har ikke set det ske, men er 100% sikker på det kommer op af afløbet.
Det ​sker jævnligt over ​de sidste 4-6 mdr., men nu mere hyppigt.
​Det er lidt svært at komme til afløbet, men har hældt et par liter afløbsrens i og mange liter kogende vand, over en 4-5 omgange.
Ingen større forskel har det gjort.

Jeg vedlægger et par billeder.

Afløbsslangen fra ​vaskemaskinen går ned i gulvet ved siden af gulvafløbet, og så tror jeg det ​føres ud i gulvafløbets rør lidt nede i røret under gulvet - men kan ikke se det dog.

Ca. ​en meter under gulvet, er der vand nede i røret - blitzen spejler sig i det på mit ene billede.
Jeg kan ikke se der er noget som helst vandlås eller andet, men det er ​måske netop dernede hvor ​vandet står en meters penge nede.
Tænker om min afløbsslange fra vaskemaskinen nu også er korrekt monteret/ført til afløb. Vaskemaskinen står ca 10 cm over gulvhøjde, den ​I ser på billedet.

Alle input er meget velkomne.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slamsuger med tv fikser det
Mjaeh... Det har du nok ret i. Men hvis det nu kunne fixes på egen hånd og spare de penge, så ville jeg gerne give det et skud.
Og ellers en anbefaling til en god/prisvenlig gut(inde) der kunne komme ud i ​postnr. 30xx Nordsjælland tager jeg gerne imod.
Jeg ville finde brønden udenfor, og se hvordan det ser ud der. Tænker også der skal renses udefra og ind, hvis der er en prop.
Det kunne se ud til at der må være en p-vandlås nede i jorden, hvilket kan være svært, at få et rensebånd gennem indefra.
Men ellers kan enten et rensebånd eller en billig højtryksrenser med en kloakrenserslange, nogle gange løse problemerne, - men helt afhængigt af hvad problemet skyldes.
Problemet er naturligvis at vandet ikke kan komme væk lige så hurtig som vaskemaskinen pumper ud. 
Så det er begyndende tilstopning af afløb. Vaskemaskine er frikendt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
OK. Godt at høre at vaskemaskinen nok kan frikendes, fruen mente det måske var problemet. Jeg må jo nok erkende at hun også bruger den mest, og lidt udsigt til en ny maskine spillede nok også en rolle...
Men tilslutningen med afløbsslangen er i ikke bekymret for vel - at den løber lidt vandret, bukker og tilbage igen osv.?

Har haft min Nilfisk højtryksrenser med en kloakrenserslange nede i røret, men kunne kun få den mådske 10-20 cm under vandoverfladen der lidt nede i røret. Prøvede at møve den godt rundt og dreje og vinkle den, men kom ikke videre.
Tror jeg køber et rensebånd og prøver med det, det må alt andet lige være lidt mere fleksibelt end kloakrenser/gummislangen fra højtryksspuleren. Det kan jo nok bruges en anden gang alligevel!

Har haft brønden udenfor åben, og der er 2 "veje" hvor der kan komme vand m.m. fra. Jeg kan se at vandet fra den ene "vej/rør" fra en anden del af huset løber frit, kort efter jeg tænder badevand eller trækker ud i toilet løber vandet ud igennem brønden og videre til det fælles kloaksystem. Må prøve at se om det samme sker når vaskemaskinen tømmer vandet, så skal jeg nok ligger på lur og vente til det sker...med et kort vaske/skylleprogram:)

Mit tanke er også omkring noget blokering / prop af en slags nu. Køkkenvask og opvaskemaskine er tilsluttet lige på den anden side af væggen, men de har aldrig haft problemer - men her er også et særskilt rør ned igennem gulvet... Og de burde på en tegning løbe sammen et sted i jorden og ud til samme sted i brønden. Vil også tjekke om dette afløbsvand kommer ud til brønden hurtigt eller der er forsinkelse/noget prop.

Tak for input.

Annonce
Kan du ikke bare hælde et par spande vand i afløbet?
Det var også min tanke. Fruen smider en spand vand medens du lurer ude ved brønden. 

I har set hvor risten sidder? men en tragt gennem bunden af skabet kunne jo nok gøre det. 
Ja ok. Så er det måske bedre med en vandslange. Det er vel bare for at sikre sig hvilken gren det ude i brønden. Så kan højtryks renser/spuler måske sættes ind derfra. 

Mystisk sammenhæng, det burde være ret begrænset hvor møj skidt en vaskemaskine sender ud i afløbet pga indbygget rensesi...
Har i i øvrigt tjekket den for nyligt? Er bag lem nederst på forsiden af maskinen.

Egen højtryksrenser burde kunne spule igennem. Vandet forsvinder jo stadigvæk af sig selv. Læg en klud over hullet hvis trykket slår tilbage... 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis