Toiletsæde - beslag på undersiden

Hej.
Jeg har søgt og søgt på videoer og tips til, hvordan jeg løsner dette belag om den langs skrue på undersiden af mit Ifø Sign toilet. Toiletsædet er et Carlsbad købt i Harald Nyborg i 2018-2019 - højst sandsynligt CARLSBAD Toiletsæde Sign softclose.

note. toilettet er beskyttet med en gummiplade ​med kant.

Kære læser - kan du forklare, hvordan jeg skal gribe det an?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skær det over med en vinkelsliber/nedstryger. Dårlig billede men der skal formentlig bare en svensknøgle på den firkantet "møtrik".  Ellers er toppen tit nemmer at ødelække (der hvor toiletbrætte sidder fast) da det tit bare er lidt plastik der skal brækkes af.
Så vidt jeg kan se er det en firkantet møtrik, der brugt som gevind i en holder på en skive.
Hold om møtrik og metallet på hver side af møtrikken med en svensknøgle eller polygriptang, og skru det af. Når det er løst bør du kunne skrue det af med fingrene. Giv det evt lidt WD40 eller hobbyolie på gevindet inden du går i gang.

Husk at dreje den rigtige vej, det kan godt drille når møtrikken vender nedad. Det er almindeligt gevind.   
Hej Andersll og GodeVen.
Tak for jeres bud på en løsning.🙏
Jeg har ikke selv lige en vinkelsliber, så fredag prøver jeg GodeVens forslag først. Jeg vender tilbage med, hvordan det gik.
EMM skrev den 11-06-2025 17:05:49

Hej Andersll og GodeVen.
Tak for jeres bud på en løsning.🙏
Jeg har ikke selv lige en vinkelsliber, så fredag prøver jeg GodeVens forslag først. Jeg vender tilbage med, hvordan det gik.

De er jo monteret oppefra, så de skal skrues af igen..

En gang rustløsner af en slags vil nok gavne..

Skære du den af, er det ikke sikkert du kan få monteret de nye beslag, da der jo vil sidde rester af de gamle beslag i hullet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej I tre.

Tak for jeres forslag hver især.

Et vennepar var på besøg i dag, og han kiggede på beslagene, og ved fælles hjælp fik vi toiletsædet ​løsnet ​og afmontert.

Det viste sig, at toiletsædet kunne klikkes af så vi ​ovenfra kunne få løst opgaven. 
​En skruetrækker var hvad vi brugte og et par fingre til at holde imod.

Ha en god aften.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis