Stikkontakt i forbindelse med afbryder til lampeudtag er ikke altiv HyggeBygger4 1 11-06-2025 09:15 Hej,Jeg har en stikkontakt i forbindelse med en afbryder til et lampeudtag som https://billigventilation.dk/vare/lk-fuga-15-modul-stikkontakt-og-1-pol-afbryder-komplet-pakke-25-modul-indmuring/?srsltid=AfmBOorSMmi-_Hv-_x0jgm5nHIid7PJUCzCiPg7yMlqvHMvVnFx66fCzAfbryderen fungerer som forventet og tænder/slukker den lampe jeg har forbundet til udtaget i loftet mens stikkontakten ikke virker. Jeg har testet stikkontakten med en polsøger jeg havde liggende og kan umiddelbart se at fasen i stikkontakten er aktiv når den er tændt.Jeg har åbnet dåsen og kan se at stikkontakten får fasen videre fra afbryderen, men sin nul leder fra en leder der ikke er forbundet til afbryderen. Kan dette betyder at det er nullederen der har en løs forbindelse eller er der noget jeg overser? 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
je_ns 12991 11-06-2025 11:38 Nu er det lidt svært at se på dine billeder, hvordan det hænger sammen..Men der er 3 fejlmuligheder, enten er stikkontakten defekt, der mangler fasen, eller nul.En polsøger kan nemt give et fejlvisende resultat. Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin 19648 4400 11-06-2025 11:39 Din beskrivelse tyder på at, der mangler en nul. Du bliver nødt til at måle på nulleder på stikkontakten. Hvis du kun har en polsøger, bruger du den ved at tilslutte f.eks. en lampe og så måle nullen. Jeg vil dog anbefale et voltmeter. Hvorfor er fasen ikke bare tilsluttet stikkontakten i stedet for gennem en kronemuffe?Nullen skal ikke have forbindelse til afbryderen. fase
Kermit_369 1646 7860 11-06-2025 11:53 Sig mig, er det rigtig installationskabel, der er tilsluttet afbryder og stikkontakter? Jeg synes de ledninger ser noget tynde ud. Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang
ZON67 9 20-06-2025 14:56 Umiddelbart ser det rigtigt ud. Forstår bare ikke at faselederen som er ført ned til stikket er delt i to - en korrekt enkeltlederkabel og noget som ligner en tynd multilederkabel. Den slags må ikke forfindes her. Afisoleringen af kablerne bryder jeg mig ikke om, der er efter min mening alt for meget uisoleret/eksponeret kabel her. På det første billede ses en anden muffe - hvad sidder der i den?
ev elmand 30523 7480 20-06-2025 17:16 Det ligner at der sidder blå ledere i den øverste muffe Altså den nul som evt. mangler. Det er i øvrigt gamle stofledninger som sidder i afbryder. Så nulleder i øverste klamme kan meget vel være samlet med en gammel sort leder. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)