Opbygning badeværelse i træhus

Jeg skal til at lave nyt badeværelse i min kolonihave, og har brug for Jeres input til konstruktion, herunder hvor jeg kan få isolering og gerne rionet ind, og om der er noget elektrisk jeg skal være opmærksom på 🙏

Min plan er at støbe 12 punktfundamenter (frostfri dybde) som i sammenhæng med kantfundament bliver basis for badeværelsesgulvet. Badeværelset bliver 1,8*1,9m, med vaskesøjle, vandvarmer, bruseniche, spots og stikkontakter.

Badeværelsesgulvet vil jeg opbygge med:
1. Randfundament/punktøbninger pr. 60 cm. med 2*4” (45*95) imprægnerede reglar/strøer pr. 60 cm i længden, som tværforbindes pr. 30 cm. (Isolering imellem)
2. Lewis svalehaleplader
3. elektrisk gulvvarme
4. betonstøbning på 3-4 cm med fald til bruseafløb
5. vådrumssikring i vådzoner og alle kanter/hjørner osv.
6. Fliser på gulv og i brus, og væv/vådrumsmaling for resten.

Spørgsmål:
1. Opbygning gulv

A. Skal der murpap eller andet mellem strøer og svalehaleplader?

B. Jeg vil gerne have isolering over hele gulvfladen (støbebatts/flamingo) og mod kantfundament, men hvor i konstruktionen?

C. Jeg har også et rionet i størrelsen, købt tidligere, men hvor giver det mening?

2. El:
Jeg skal have nye faser lagt på mit hpfi relæ og i den forbindelse jordet hele min installation - er der så nogen problemer med metal i konstruktionen?

Omkringliggende konstruktion:
Huset står på sokkelsten, men den nye ydervæg til badet har randfundament (hænger sammen med ny tilbygning, og ligger på ydersiden af eksisterende væg).
De to sider rundt om badeværelset, som vender mod huset på sokkelsten, bliver også understøttet, og forbundet med de nye punktstøbninger. Den tredje side deler trævæg (understøttet med punktstøbninger i frostfri dybde) med ny tilbygning.

Bettina
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 95 mm isolering ( formentlig glasuld) er alt for lidt for at overholde regler. man regner med ca. 350 mm flamingo 
Så jeg ville undvære træ og svalehaleplader og lave det traditionel som beton gulv. 
Altså grave ned og lægge 350 mm flamingo.
Radon/fugt spærre.
rionet med el gulvvarme bundet fast på det.
Beton ca. 10 cm tyk og forberedt med fald i bruseniche
Så skal der være vådrumssikring 
2. El
Både svalehaleplader og evt rionet forbindes til jordleder som føres op til nærmeste stikkontakt (mindst 2,5 mm2)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 12-06-2025 23:07:39

De 95 mm isolering ( formentlig glasuld) er alt for lidt for at overholde regler. man regner med ca. 350 mm flamingo
Så jeg ville undvære træ og svalehaleplader og lave det traditionel som beton gulv.
Altså grave ned og lægge 350 mm flamingo.
Radon/fugt spærre.
rionet med el gulvvarme bundet fast på det.
Beton ca. 10 cm tyk og forberedt med fald i bruseniche
Så skal der være vådrumssikring
2. El
Både svalehaleplader og evt rionet forbindes til jordleder som føres op til nærmeste stikkontakt (mindst 2,5 mm2)

Det er et kolonihavehus, altså en bygning der ikke må anvendes om vinteren, så det er totalt overkill med sådan en konstruktion.

Selvbygger med stort S. 
@ev elmand.
Tak for svar vedr. rionet/svalehaleplader. Det er da besværligt at det skal jordes :(
Mht. resten, er det vist lige i overkanten i en kolonihave der kun bruges om sommeren - og i et badeværelse inde i et træhus på stolpefødder :)

Bettina
Det er ret let at sætte en ledning fast i rionet eller svalehaleplader. 

ev elmand skrev den 13-06-2025 16:56:48

Det er ret let at sætte en ledning fast i rionet eller svalehaleplader. 

Må jeg spørge dig hvordan det skal gøres? Jeg formoder at jeg skal banke et jordspyd ned i jorden. Derefter skal jeg tage et gult stykke fra et kabel (mindst 2,5 kvadrat, som du skriver), som forbindes fra jordspyd til svalehalsplade, og videre til rionet (eller skal det være 2 separate?). Den/de forbindes videre til et strømudtag (grisesnude med jord)???

Jeg skal, som tidligere nævnt, have en elektriker ud til at jorde hele min installation, opgradere mit relæ, og tilslutte yderligere 3 faser, men jeg er jo nødt til at gøre forarbejdet når jeg er nede i jorden 🤔

På forhånd tak :)

Bettina
Annonce
Der skal ikke jordspyd med i den konstruktion. Det hedder en udlignings forbindelse, og skal sørge for at gulv potentiale holdes på samme spændings niveau som jordleder fra tavlen. Her er der o jordspyd. 
Der skal skrues en skrue i svalehale pladen. så monteres en 2,5 mm2 gul/grøn leder med kabelsko. Då må gerne afisolere så langt at det kan snos 3-4 gange omkring rionet . og så skal det op i væggen til nærmeste stikkontakt hvor det der forbindes med jordleder som kommer fra tavlen 
Der hvor det er snoet omkring rionet kan der monteres en parallel klemme. Billede øverst 
Der er er også en anden mulighed s skal det ikke snoes omkring rionet, Billede nederst 
Jeg ved godt at man kan sætte 2,5 mm2 i den ene side af parallel klemme. Men min erfaring er at ​min metode er mere sikker

ev elmand skrev den 19-06-2025 17:20:14

Der skal ikke jordspyd med i den konstruktion. Det hedder en udlignings forbindelse, og skal sørge for at gulv potentiale holdes på samme spændings niveau som jordleder fra tavlen. Her er der o jordspyd.
Der skal skrues en skrue i svalehale pladen. så monteres en 2,5 mm2 gul/grøn leder med kabelsko. Då må gerne afisolere så langt at det kan snos 3-4 gange omkring rionet . og så skal det op i væggen til nærmeste stikkontakt hvor det der forbindes med jordleder som kommer fra tavlen
Der hvor det er snoet omkring rionet kan der monteres en parallel klemme. Billede øverst
Der er er også en anden mulighed s skal det ikke snoes omkring rionet, Billede nederst
Jeg ved godt at man kan sætte 2,5 mm2 i den ene side af parallel klemme. Men min erfaring er at min metode er mere sikker

Mange tak for vejledning :)

Bettina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis