Kabel fra hus til carport i rør under jorden

Hej
Jeg skal have trukket et kabel, til en ladestander, fra huset og over til min carport/skur.
Jeg har fundet ud af at strømmen til skuret i dag er trukket i et rør der kommer op af gulvet i skuret og som sandsynligvis går op i soklen på mit hus, hvor efter kablet løber videre op i hulmuren og op på loftet. 
Men jeg kan ikke få en søgefjeder igennem røret, kun fra skuret og ca. over til soklen på huset og jeg kan hellere ikke trække i det eksisterende kabel. Jeg tænker man måske har fuget røret inde i soklen på huset for ikke at få dyr ind?

Er der nogle gode råd til hvordan jeg får kablet igennem? Eller er jeg nødsaget til den knap så pæne løsning med en skinne ned af min husmur udvendigt?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er indvendig diameter på røret, og hvor tykke er kablerne.

Man kan være heldig at blæse en snor igennem med trykluft, eller suge den igennem med en støvsuger..
Evt bind en lille stump klud i enden af snoren. Brug evt begge dele, blæs i den ene ende og sug i den anden..

Har du først en snor igennem kan du sikkert få trækfjederen trukken igennem, men jo stadig lang vej med kablet.

Men ellers prøv at grav ned ved soklen, måske røret er samlet eller klemt der ??

Vi prøver igen, i morgen --
For at suge eller blæse en snor igennem røret, er du nødt til at have begge ender fri, så du slipper ikke for at finde enden ved soklen. Derefter kan du prøve om søgefjjederen kan komme igennem. Hvis ikke så prøv at suge en murersnor igennem til at trække søgefjeder eller en tykkere snor igennem. Har du overvejet/ fået beregtnet dimensionen på kablet til laderen?

fase
Du kommer ikke uden om at grave ned og finde den ved sokkel. Det kan sagtens være at den ikke er ført igennem, men ender der og så går kabel bare op på loftet. 
Nu ved vi jo ikke hvor høj din sokkel er. Nogen gange kan man bore skråt op startende under jordoverflade og ende i hulmur. Så kan der skubbe elektriker rør op i hulmur for at lede det nye kabel på vej. 
Der kan jo også rilles i sokkel og så pudse det op bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vores ladekabel blev boret fra ca fodpanel under sikringerne, og skråt ned(ikke omvendt elmand🤣) til godt under terræn udenfor af elektrikeren der havde et ca 1,5 m bor og en boremaskine der nogenlunde let klarede det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen: Det er fint at det er sådan hos dig, og ret almindelig. Det er også meget nemmere at bore oppefra. Men hos Trådstarter går kabel/rør op i hulmur og hen over loftet. Det er ligesom det man skal tage udgangs punkt i her.  Så kan man nogen gange gøre som jeg beskriver, men jo højere synlig sokkel er, des dybere hul skal der være for at få plads til det hele. 
Vi har jo kun de oplysninger som trådstarter kommer med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Du kan købe et billigt ekploraitonskamera  til USB og så som der reelt er en blokering i røret.  - hvis du altå gerne vil forsøge den vej.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 10-06-2025 17:18:34

Du kan købe et billigt ekploraitonskamera  til USB og så som der reelt er en blokering i røret.  - hvis du altå gerne vil forsøge den vej.

Er du sikker på at kablet i sådan et inspektionskamera er langt nok?

fase
S. Fabrin skrev den 10-06-2025 21:18:27

buller27 skrev den 10-06-2025 17:18:34

Er du sikker på at kablet i sådan et inspektionskamera er langt nok?

Man kan få nogle hvor kameraet sider bå et mange meter langt kabel. Men ja - så er prisen nok ikek længere "billig" :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er i en prisklasse, private ikke køber sådan et kamera for at bruge det en gang. ​Kameraet kan købes for ca. 600 kr . Så et det med lys.

fase
Tak for alle svarene. 
Her er lige en lille update.

Jeg prøvede at grave ned langs røreret, men det var desværre ikke trykket sammen nogle steder, og det viste sig at gå igennem soklen.
Jeg prøvede også at sende en inspektionskamera igennem fra biltema, men det kunne ikke rigtigt komme rundt om det første skarpe hjørne.

Jeg endte i stedet med at bore et hul, som forslået af ev elmand, skråt op igennem soklen og ind i hulmoren, og fik trukket kablet den vej op igennem. Det var faktisk meget nemmere and antaget og en rigtig god løsning :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis