Lys i emhætte

Hej
Jeg har en emhætte der ikke lyser. Når jeg åbner kan jeg se at ledningerne er røget fra hinanden. Der er en sort og rød der kommer oppefra og en sort og rød nedefra selve lampen.
Hvordan får jeg lys i den? Jeg har forsøgt at sætte dem sammen men de sidder løst og der kommer ikke lys.. skal man have en samlemuffe?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det bedste er at afisolere og så bruge en samlemuffe.
Ok. Og rød sammen med rød, sort sammen med sort?
Beklager dumme spørgsmål herfra 
Yes, rød forbundet med rød og sort forbundet med sort.
Hvis du ikke har en afisoleringstang - så kan man bruge en hobbykniv/saks og skærer isoleringen rund om kobberet - ca. 7-8 mm fri kobber skal der være.
Bruger du samlemuffer skal de ligger inde i en dåse og være aflastet

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Brgkronemuffer i stedet for samlemuffer. Det giver lidt mere plads, og det ser ikke ud til at det er det, der er mest af.
Du kan overveje at skifte hele ledningen, for det bliver noget kluns at samle ledningerne. En dåse og aflastning er umulig på dette sted.

fase
Annonce
Det er vel også 12 volt, så ville jeg ikke være betænkelig ved at bruge en kronmuffe, uden den skal i en dåse.

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin skrev den 09-06-2025 11:58:18

Brgkronemuffer i stedet for samlemuffer. Det giver lidt mere plads, og det ser ikke ud til at det er det, der er mest af.
Du kan overveje at skifte hele ledningen, for det bliver noget kluns at samle ledningerne. En dåse og aflastning er umulig på dette sted.

Der findes dåser med aflastning lavet til at samle lampeledning. De kan bruges her.

je_ns skrev den 09-06-2025 12:55:11

Det er vel også 12 volt, så ville jeg ikke være betænkelig ved at bruge en kronmuffe, uden den skal i en dåse.

Fritsiddende muffer er jo desværre bare ikke lovligt. Og når det nu let kan gøres ordentligt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej alle.
Aflastning er nok ikke nødvendigt da ledningen ikke hænger frit, den “aflastes” af emhætten der sættes op med magneter.
Er en kronmuffe så sagen?
Nu er den originale samling lavet med en form for muffer og isoleret med krympefleks. Du kunne gøre det samme. Men så vidt jeg kan se på billedet, er ledningsenderne fra fatningen ret korte.
kommentaren til brug af kronemuffer er, at det er no go

fase
S. Fabrin skrev den 09-06-2025 11:58:18

S. Fabrin skrev den 09-06-2025 22:47:59

Nu er den originale samling lavet med en form for muffer og isoleret med krympefleks. Du kunne gøre det samme. Men så vidt jeg kan se på billedet, er ledningsenderne fra fatningen ret korte.
kommentaren til brug af kronemuffer er, at det er no go

Har du skiftet mening ? 

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis