Dræn bag støttemur

Har lavet en støttemur og skal til at lægge et dræn bag den. Men er lidt usikker på hvordan det skal gøres. Har gravet ned til næsten bunden af fundamentet. Vil lægge lidt grus i bunden af randen og ligge drænet oven på det. Skal jeg have grus med hele vejen op eller bare 10-20cm over røret? Er det ligegyldig hvad grusmatriale jeg bruger bare det er vasket / uden ler?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal bruge drængrus
hvor meget kommer an på jorden over , men jo højere jo hurtigere tager det fra
bredker skrev den 08-06-2025 15:04:41

du skal bruge drængrus
hvor meget kommer an på jorden over , men jo højere jo hurtigere tager det fra

Der kan ikke bruges andet end drængrus? Der er nemlig ikke nogle af de lokale “grus” pladser der har drængrus. Hvis jeg skal bestille det på nettet hvor jeg godt kan finde noget så løber det godt nok op med de priser jeg kan finde. 

Jeg ville nok foretrække at bruge ærtesten. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis de lokale har 0-8 mm grus så er det den størrelse man bruger til den opgave. 
Det skal lede vandet til rørene uden at de  fine partikler kommer ind i rørene og samtidig sikre at ler fra jorden ikke skyller ind i røret. 
Så kravene er vidt forskellig afhængig af jordtype. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-06-2025 18:03:50

Hvis de lokale har 0-8 mm grus så er det den størrelse man bruger til den opgave. 
Det skal lede vandet til rørene uden at de  fine partikler kommer ind i rørene og samtidig sikre at ler fra jorden ikke skyller ind i røret. 
Så kravene er vidt forskellig afhængig af jordtype. 

0-8 er lige fint nok , men en 4-8 eller 4-10 er fint

Uanset hvilket materiale du vælger, vil jeg anbefale du lægger en bane fiberdug over for at forsinke tiden hvor drænet tilstoppes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis